KLANT LOGIN

Gepersonaliseerde product aanbevelingen bij Tafelzeilonline.com: meer dan 36% omzetgroei

Gepersonaliseerde product aanbevelingen bij Tafelzeilonline.com: meer dan 36% omzetgroei

Tafelzeilonline is een van de snelst groeiende webshops op het gebied van kunststof tafelbekleding in Nederland. Met een gevarieerde catalogus bieden ze meer dan 700 artikelen aan de bezoekers.

Tafelzeilonline wilde zich onderscheiden van zijn online concurrentie en besloot om de technologie van Retail Rocket te implementeren en zo de winkelervaring op zijn website gepersonaliseerd te maken.

Door het platform van Retail Rocket en een big data analyse in real-time te gebruiken, biedt de online winkel persoonlijke aanbevelingen in verschillende secties van zijn website, zodat elke gebruiker geleid wordt naar het product dat het beste aansluit op zijn voorkeuren en behoeften.

De gebruikers zullen eerder geneigd zijn om een aankoop te doen, wat resulteert in een verhoging van de conversieratio.

Implementatie

Retail Rocket biedt wereldwijd een gepersonaliseerde service aan meer dan 1000 klanten, van de initiële beoordeling tot en met de uiteindelijke implementatie, zonder IT-kosten en zonder dat het veel tijd kost om het te lanceren.

Het analyseert het gedrag van de bezoekers van de online winkel en past de website in real-time aan, zodat elke klant een eigen versie van de webshop krijgt, met de nadruk op de producten die het meest waarschijnlijk worden gekocht, op basis van voorkeuren van de gebruiker.

Retail Rocket heeft real-time aanbevelingen toegevoegd aan verschillende pagina’s van de website van Tafelzeilonline. Gebruikers van de website werden gepersonaliseerde aanbiedingen, vergelijkbare producten en gerelateerde producten getoond op basis van het product dat ze op dat moment bekeken.

In deze Case Study zullen we laten zien hoe gepersonaliseerde productaanbevelingen van Tafelzeilonline hielpen hun conversie te verhogen. Retail Rocket heeft aanbevelingen geïmplementeerd op de startpagina, product- en winkelwagen pagina’s en de resultaten geanalyseerd die zijn verkregen van 1 juni tot 1 september 2017.

Home page

De startpagina is de belangrijkste pagina op de website. Het is het startpunt voor de meeste gebruikers waar ze kunnen opzoeken wat ze nodig hebben. Gemiddeld kunnen ze maximaal drie seconden op deze pagina spenderen totdat ze beslissen of ze willen doorgaan of dat ze vertrekken.

Bij het landen op de startpagina van Tafelzeilonline.com ziet de gebruiker twee blokken producten met statische producten die door het bedrijf zelf worden geleverd. Beide blokken geven de nieuwe producten aan die aan de website zijn toegevoegd. Zodra de website informatie over de gebruiker en zijn voorkeuren ontvangt, krijgt hij gepersonaliseerde aanbevelingen te zien en ziet de startpagina er als volgt uit:

Product Pagina

De productpagina is een belangrijk beslissingspunt voor potentiële klanten, waardoor het buitengewoon belangrijk is om elke bezoeker de producten te laten zien die ze waarschijnlijk zullen kopen.

Het wordt ook gebruikt om meer producten aan te bevelen, waardoor uiteindelijk de gemiddelde bestelwaarde wordt verhoogd.

Wanneer een product niet volledig voldoet aan de wensen of voorkeuren van een bezoeker, is het nuttig om aanverwante producten aan te bevelen die aanvullende items zijn die de bezoeker aan het winkelwagentje kan toevoegen met het product dat op dat moment wordt bekeken.

Het weergeven van aanbevelingen met vergelijkbare producten kan gebruikers ook motiveren om het product te vinden waarnaar ze op zoek zijn. De overeenkomst is gebaseerd op producteigenschappen zoals prijs, merk, categorie, etc. maar ook op collaborative filtering, die gebaseerd is op wat andere klanten ook hebben bekeken of wat ze uiteindelijk hebben gekocht.

De combinatie van deze twee benaderingen kan de groei van een online winkel aanzienlijk stimuleren.

Winkelwagen pagina

Zodra de bezoeker besloten heeft om een product te kopen, kan hij alle artikelen zien die klaar zijn voor aankoop in de winkelwagen. Hierin krijgt de gebruiker ook andere items te zien, naast de producten die hij zal kopen, wat kan leiden tot een cross-sale. De weergegeven aanbevelingen hebben betrekking op de producten die al in de winkelwagen zitten.

Gerelateerde producten in de winkelwagen pagina worden gekozen op basis van een database-analyse (welke categorieën vaak samen worden gekocht, hoe de producteigenschappen correleren) en ook website gedrag (winkelwagen en eerdere bestellingen).

Resultaten

De implementatie van de gepersonaliseerde aanbevelingen leverde de volgende resultaten:

Conclusie

Na het implementeren van de blokken van Retail Rocket voor hun producten op TafelzeilOnline.com, stegen de inkomsten van de online winkel met meer dan 36%. Meer dan 30% van de bestellingen bevatte een of meer artikelen die door een aanbeveling van Retail Rocket werden geleverd en de gemiddelde orderwaarde steeg met 12%.

Personalisatie in eCommerce is tegenwoordig relevanter en kan een cruciale en onderscheidende factor zijn. Het platform van Retail Rocket helpt online winkels om een uitzonderlijke ervaring te bieden en om te gedijen in een gedifferentieerde winkelomgeving.

Comment

“Sinds onze samenwerking met Retail Rocket is onze webshop persoonlijker dan ooit. Dit is niet alleen voordelig voor de gebruikerservaring, maar we zien ook een aanzienlijke toename in conversie. “

Roy van Eeuwijk – Eigenaar bij Tafelzeilonline

Vorige post

De productaanbevelingen van Retail Rocket verhogen de inkomsten voor sportwinkel Daka

Volgende post

Lobbes.nl: 29,6% revenue increase through personalised product recommendations

Did you like the article? Subscribe to the newsletter to receive fresh articles in the mail.

Abboneer voor Nieuwsbrief

We gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden om statistieken te verkrijgen over het navigatiegedrag van onze gebruikers en om onze diensten te verbeteren op basis van uw voorkeuren. U kunt uw voorkeuren instellen. U kunt hier meer informatie krijgen.