Gepersonaliseerde productaanbevelingen bij Baby & Tiener online shop: 13,4% omzetstijging

98 Views

De E-commercemarkt groeit exponentieel. Elke dag groeit het aantal concurrenten en stijgen de verwachtingen van de bezoekers. In deze omstandigheden zijn gepersonaliseerde productaanbevelingen geen wens maar een noodzaak voor online aanbieders. Bezoekers willen alleen de producten zien waarin ze geïnteresseerd zijn, dus personalisatie is één van de manieren om aandacht en zorg aan het trouwe publiek te geven. Gepersonaliseerde productaanbevelingen brengen mensen verder de winkel in en helpen hen vinden wat relevant voor hen is.

Baby&Tiener is een expert in de wereld van kinderartikelen. Volgens Similarweb heeft de website meer dan 150.000 bezoekers per maand. De Nederlandse webshop biedt alles wat u nodig heeft voor zwangerschap, pasgeboren baby’s, peuters en tieners. Baby&Tiener was op zoek naar een oplossing die hun online omzet aanzienlijk zou vergroten. Gepersonaliseerde productaanbevelingen zijn hiervoor een betrouwbaar middel. Met de hulp van Retail Rocket lanceerde het bedrijf een website personaliseringsproject. In deze casestudy bekijken we de implementatieresultaten daarvan.

Procesbeschrijving efficiëntieanalyse

De efficiëntie-analyse van het website personaliseringssysteem werd uitgevoerd met behulp van de A/B-testmethode: alle bezoekers van babyentiener.nl werden in realtime willekeurig in twee segmenten opgesplitst. Slechts één bezoekerssegment kreeg de realtime gepersonaliseerde prouctaanbevelingen van Retail Rocket te zien. Het doel van het experiment was om het statistisch significante verschil in de conversieratio tussen beide bezoekerssegmenten te identificeren.

De product-aanbevelingsblokken waren te vinden op de volgende pagina’s van de website:

  • Startpagina
  • Categoriepagina
  • Productpagina
  • Winkelwagenpagina
  • 404-foutpagina

Startpagina

Als aanbieder van alles voor baby’s heeft de webwinkel een startpagina waarop de etalage wordt weergegeven via welke de kopers op zoek gaan naar wat ze nodig hebben. Ze hebben enkele seconden om te beslissen of het goed genoeg is om een aankoop te doen, dus het is belangrijk dat de eerste indruk goed is.

Realtime persoonlijke aanbevelingen

Persoonlijke productaanbevelingen zijn gebaseerd op de interesses van de bezoekers en het gedrag op de website in realtime. Uit ons onderzoek blijkt dat ongeveer 50% van de bezoekers die uiteindelijk een aankoop doen, dat binnen 24 uur doen na de eerste interactie met de website, wat het snel genereren van gepersonaliseerde inhoud erg belangrijk maakt.

Populairste producten in de categorie van interesse

De populairste producten uit de categorie waarin de bezoeker interesse toonde.

Categoriepagina

Eén van de belangrijkste pagina’s van de website is de categoriepagina. Om te voorkomen dat een bezoeker weggaat, worden producten die het meest waarschijnlijk worden geconverteerd, de populairste producten in de desbetreffende categorie, uitgelicht. Deze worden in realtime bijgewerkt, waarbij veranderingen in het gedrag automatisch worden weerspiegeld en verwerkt.

Productpagina

Het doel van persoonlijke aanbevelingen op de productpagina is het voorkomen dat bezoekers weggaan als ze denken dat dit niet het product dat ze zochten. De beste manier om dit te voorkomen is door de producten te tonen die het meest overeenkomen met het product waar bezoekers op dat moment naar kijken. De overeenkomst is gebaseerd op de producteigenschappen (prijs, merk, categorie, tekstbeschrijving, enz.) en het gedrag van andere klanten (wat hebben zij ook bekeken, wat hebben zij uiteindelijk gekocht, enz.). Het helpt klanten de producten te vinden die ze nodig hebben.

Een ander doel van aanbevelingen op de productpagina is om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen door gerelateerde producten aan te bieden. Dit zijn aanvullende artikelen die bezoekers aan de winkelwagen kunnen toevoegen samen met het huidige product.

Winkelwagenpagina

Als er artikelen in de winkelwagen zitten, staan klanten op het punt de finishlijn te overschrijden en zijn ze slechts een stap verwijderd van de kassa. Dit is het perfecte moment om de gemiddelde bestelwaarde te verhogen, door aanvullende artikelen uit het assortiment voor te stellen, zodat klanten kunnen toegeven aan een impulsaankoop. Baby & Tiener moedigt klanten aan om meer aankopen te doen door gerelateerde producten aan te bevelen op basis van getoonde interesses en aankopen van andere klanten.

404-foutpagina

Heeft u er ooit aan gedacht om het maximale voordeel te halen uit de pagina die een 404-fout laat zien? Aanbevelingen zijn een geweldige manier om de 404-ruimte te gebruiken als potentiële conversieversterker.

In gevallen waarin deze pagina wordt weergegeven, laat Baby & Tiener persoonlijke aanbevelingen zien. Er wordt een lijst gepresenteerd met producten die gebruikers het waarschijnlijkst zullen kopen, op basis van hun voorkeuren, websitegedrag en bestelgeschiedenis.

Resultaten

De A/B-test gaf de volgende resultaten:

Conversiepercentage Gemiddelde

bestelwaarde

Omzet
Implementatieresultaten Retail Rocket +7.1% +4.5% +13.4%

Volgens de gegevens van de A/B-test verbeteren de productaanbevelingen van Retail Rocket het conversiepercentage met 7,1% met een statistische significantie van 90,7%.

De gemiddelde bestelwaarde verbeterde met 4,5% en als gevolg daarvan steeg de gehele omzet met 13,4%.

Retail Rocket

Het product-aanbevelingssysteem van Retail Rocket heeft een data-gestuurde aanpak en maakt gebruik van een krachtige zelflerende architectuur die de contextueel meest relevante aanbevelingen voor elke klant aanbiedt op basis van gedrag, intentie, eerdere aankopen en vele andere variabelen.

Het is afhankelijk van de zeer aanpasbare algoritmen om te bepalen welke producten en welk blok met producten moeten worden weergegeven. U heeft de volledige controle over het uiterlijk en de plaatsing van aanbevelingen en volledige transparantie via een dashboard toegang om alle statistieken en bedrijfsresultaten te bekijken.

Jordy Schipper | Ecommerce Manager bij Baby&Tiener

We hebben oa voor Retail Rocket gekozen omdat het makkelijk te implementeren was, maar nog belangrijker de kwaliteit van hun algoritmes. We zijn zeer tevreden over de verbetering in conversie en de level of service die Retail Rocket biedt

 

 

Meer informatie over het product-aanbevelingssysteem van Retail Rocket vindt u hier!

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN