Gepersonaliseerde productaanbevelingen voor ELC: meer dan 10% omzetgroei

154 Views

Early Learning Centre (ELC) maakt speelgoed voor kinderen dat erop gericht is om essentiële vaardigheden te ontwikkelen. Midden jaren ’70 opende ELC voor het eerst haar deuren. Nu is het uitgebreid tot 150 winkels in het Verenigd Koninkrijk, 80 winkels in 19 landen over de hele wereld én een online winkel.

In 2006 opende het bedrijf zijn online winkel in Rusland: Elc-Russia.ru. De winkel bereikt meer dan 260.000 bezoekers per maand en biedt een breed aanbod aan producten.

Productaanbevelingen op Elc-Russia.ru

De online shopverwachtingen van klanten worden steeds hoger. Wanneer klanten aan een grote verscheidenheid aan producten worden blootgesteld, willen ze een gepersonaliseerd aanbod ontvangen dat overeenkomt met hun voorkeuren. Als een webshop niet aan deze verwachtingen voldoet, kan deze de loyaliteit van klanten en omzet verliezen. Dat was de reden dat Elc-Russia.ru productenaanbevelingen aan wilde bieden.

In deze casestudy laten we zien hoe gepersonaliseerde productaanbevelingen Elc-Russia.ru hebben geholpen om hun conversieratio te verhogen. Retail Rocket implementeerde aanbevelingen op de categorie- en productpagina’s en analyseerde de efficiëntie met A/B-tests.

Case 1. Efficiëntie-analyse van productaanbevelingen op de categorie pagina

Omdat 90% van alle online shoppers de categorie pagina bezoekt, is het tonen van productaanbevelingen op deze pagina voordelig. Het helpt klanten om met een minimale inspanning door de beschikbare producten te navigeren en te vinden wat ze zoeken.

Productaanbevelingen werden toegevoegd aan de categorie pagina van Elc-Russia.ru en een efficiëntie-analyse werd uitgevoerd door bezoekers willekeurig over twee groepen te verdelen:

1. De eerste groep kreeg de bestsellers in de categorie te zien. Dit was de controlegroep:

2. De tweede groep kreeg gepersonaliseerde productaanbevelingen uit de huidige categorie te zien, gebaseerd op de browsegeschiedenis:

Resultaten

De A/B-test gaf de volgende resultaten:

Conversieratio Gemiddelde orderwaarde Omzet
Controlegroep
Gepersonaliseerde bestsellers +12.5% -2.1% +10.1%

Conclusie

De A/B-test toonde aan dat het gebruik van de Retail Rocket-productaanbevelingen op de categorie pagina het conversiepercentage met 12,5% verbeterde, met een statistische significantie van 94,9%. Zelfs als er rekening wordt gehouden met een lichte daling van de gemiddelde orderwaarde, wordt een omzetstijging van 10% verwacht.

Case 2. Efficiëntie-analyse van productaanbevelingen op de product pagina van Elc-Russia.ru

Op de product pagina is de gebruiker dichter bij een aankoop dan op de andere pagina’s. De aanbevelingen zouden de aandacht van de gebruikers moeten trekken zonder ze af te leiden.

Retail Rocket voerde een efficiëntie-analyse uit om de meest effectieve aanbevelingsalgorithme op de productpagina van Elc-Russia.ru te vinden.

Alle bezoekers werden willekeurig in vier groepen verdeeld:

1. De eerste groep kreeg vergelijkbare producten te zien (op basis van de producteigenschappen: prijs, merk, categorie, tekstbeschrijving, etc.)

2. De tweede groep kreeg gerelateerde producten te zien (aanvullende items op basis van de productendatabase-analyse en het gedrag van websitebezoekers: winkelwagens, bestellingen).

3. De derde groep kreeg tegelijkertijd twee blokken te zien: vergelijkbare producten gepositioneerd boven gerelateerde producten.

4. Het vierde segment kreeg ook gelijktijdig twee blokken te zien: gerelateerde producten gepositioneerd boven vergelijkbare producten.

Resultaten

De A/B-test gaf de volgende resultaten:

Conversieratio Gemiddelde orderwaarde Omzet
Controlegroep

Gerelateerde producten +4.8% -3.6% +1%

Vergelijkbare producten boven gerelateerde producten

-7.2% -7.2%
Gerelateerde producten boven vergelijkbare producten +10.8% -2.8% +7.7%

Conclusie

Het product-aanbevelingsblok dat gerelateerde producten boven vergelijkbare producten weergeeft, verhoogde de converseratio met 10,8%, met een statistische significantie van 96%.

Zelfs als rekening wordt gehouden met een lichte daling van de gemiddelde orderwaarde, leidde het Retail Rocket-aanbevelingenplatform tot een omzetstijging van 7,7%.

Wanneer een online winkel weet waar klanten naar op zoek zijn en hen die producten duidelijk kan presenteren, is hij in staat om aan de verwachtingen van de klanten te voldoen. Door met de hulp van Retail Rocket een ​​gepersonaliseerde winkelervaring aan te bieden, kunnen winkels in een steeds competitievere online winkelomgeving floreren.

Knowing what customers are looking for and presenting it to them clearly allows an online store to meet their customers’ expectations. With Retail Rocket’s help to provide a personalized experience, stores will be able to flourish in an increasingly competitive online shopping environment.

Reactie van “Elc-Russia.ru”

Door onze klanten de relevante producten te tonen die hen het meest interesseren, proberen we het keuzeproces zo gemakkelijk mogelijk te maken. De implementatie van persoonlijke productaanbevelingen op de verschillende websitepagina’s vervult deze taak perfect. Dit helpt ons om niet alleen de loyaliteit van onze klanten te vergroten, maar ook de gemiddelde bestelwaarde en de omzet van de online winkel. Het Retail Rocket-team staat altijd klaar om onze ideeën te ondersteunen en biedt actief testen met verschillende algoritmen om de conversieratio en de financiële prestaties te verbeteren.

Saveliev Nikita, directeur van de ELC-Russia.ru online winkel.

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN