KLANT LOGIN

Growth Hacking trigger e-mail Een inzicht in de resultaten voor Tehnosila

Growth Hacking trigger e-mail Een inzicht in de resultaten voor Tehnosila

Al bijna twee jaar werken wij bij Retail Rocket al met trigger e-mail voor e-commerce. Tijdens deze periode hebben we veel webshops geholpen met trigger e-mails; van de welbekende abandoned shopping cart tot geavanceerde e-mail marketing automotion.

Op een bepaald moment realiseerden wij dat het niet genoeg is om ‘gewoon’ geautomatiseerde e- mailcampagnes uit te voeren, want ook hier, zoals bij elke ander marketingmiddel, zijn er enorm veel mogelijkheden voor optimalisatie. Bijvoorbeeld; Wanneer moet je de abandoned shopping card e-mail versturen – na 30 minuten of na 1 uur? Wat moet het onderwerp zijn? Welke tekst? Call to action? Hoeveel extra testmogelijkheden kwamen er bij jou naar boven? Veel!

Dat is de reden waarom we growth hackers hebben toegevoegd aan ons team – mensen met kennis over marketing, wiskunde, programmeren en projectmanagement.
Dit team is verantwoordelijk voor het continu optimaliseren van de trigger e-mailcampagnes voor onze klanten.

Hoe doen we dat? Er wordt een standaard A/B-test gedaan: alle e-mail ontvangers worden real-time verdeeld in twee willekeurige groepen. Groep ‘A’ ontvangt de oorspronkelijke versie en groep ‘B’ ontvangt een aangepaste e-mail die de effectiviteit moet laten toenemen. Op basis van een aantal KPI’s (Open Rate, CTR, conversie, aantal afmeldingen en omzet) kiezen we een winnaar. Deze zal in de toekomst weer gebruikt worden als basis bij nieuwe tests.

Om een nog beter beeld te krijgen van hoe effectief onze growth hackers team is, beschrijven we een voorbeeld van een van onze klanten – een webshop gespecialiseerd in huishoudelijke producten en consumentenelektronica.

Over “TEHNOSILA”
Al meer dan 20 jaar is TEHNOSILA een van de marktleiders in Rusland in huishoudelijke producten en consumentenelektronica. Elke maand bezoeken ongeveer 1,5 miljoen mensen de bijna 100 filialen in 59 steden in Rusland en TEHNOSILA.ru heeft elke maand meer dan 5 miljoen bezoekers.

1: Toevoegen van persoonlijke menubalk

Omschrijving
Bij de trigger “abandoned category view”, ontvangt de gebruiker een e-mail met populaire producten uit de categorie waarin hij/zijn interesse heeft getoond (waar hij/zij een product page heeft geopend, maar niet heeft gekocht tijdens het bezoek).

Hypothese
Als we in de e-mail de productcategorieën tonen, waar de bezoeker interesse in heeft getoond tijdens zijn bezoek aan de site, in een horizontale menu in de header van de e-mail, maken we de e-mailcontent relevanter en zou dit moeten resulteren in een hogere CTR (Click Through Rate) en CTOR (Click To Open Rate).

The appearance of e-mails:
1

Originele Versie

 

2
Versie met persoonlijke menubalk

Resultaat

Er waren meer dan 4.000 personen betrokken bij deze specifieke test. De test liet het volgende zien:

CTR CTOR
Growth +21.8% +18.9%

Dankzij de gepersonaliseerde menubalk, is de CTR gestegen met 21.8% met een gelijke conversie, dit zorgde voor een stijging in de verkopen. Daarnaast steeg de CTOR met 18.9%. De stijging van de CTOR laat zien dat ontvangers meerdere malen in een e-mail clicken doordat ze vaker de e-mail openen.

2: Call-to-action in de product card

Omschrijving
Bij de abandoned product page trigger e-mail krijgt de bezoeker een mail met de producten die hij/zij heeft bekeken, maar niet heeft gekocht tijdens zijn/haar websitebezoek. We hebben een alternatieve versie van de ‘abandoned product page’ trigger e-mail gemaakt door het design aan te passen van de product card. Dit type trigger e-mail zorgt ervoor dat bijna alles wordt bewaard waar de bezoeker in geïntegreerd is en hij/zij niet meer hoeft zoeken naar de producten die zijn bekeken.

Hypothese

  • Nieuwe positie van een tekst-link (boven de foto) met de naam van het product is een goede call-to-action.
  • Door de tekst te onderstrepen is het duidelijker dat het om een link gaat.
  • Door een call-to-action button te gebruiken met hetzelfde design als op de site, zorgt voor herkenning en resulteert een betere user experience.
  • Met het plaatsen van een call-to-action “Product details” helpt mensen die nog niet klaar zijn om het product te kopen.

Het uiterlijk van de product card in verschillende segmenten van de e-mail::

3 4
Originele versie Aangepaste versie

Resultaat

Er waren meer dan 18.000 mensen betrokken in deze specifieke test. De test liet het volgende zien:

CTR CTOR Conversion Rate
Growth +15.6% +27.5% +57.4%

De alternatieve product card liet een stijging zien van de CTR, CTOR en de conversie met respectievelijk 15.6%, 27.5% en 57.4%.

3: Korting, motiverende subjectline en titel

Omschrijving
Het platform van Retail Rocket is in staat om te voorspellen wat naar hoge waarschijnlijkheid de volgende aankoop van de klant is en om het juiste moment te bepalen om een product aan te bieden. Voor deze ‘predictive’ e-mail, gebruiken we een speciaal script die we “Next Best Offer” hebben genoemd.

In de predictive e-mails hebben verschillende motiverende titel tests gedaan en een korting coupon toegevoegd.

Hypothese
De aanwezigheid van een exclusieve korting in de header zou een herhaalaankoop moeten stimuleren en een positieve uitwerking moeten hebben op de KPI’s.

Door informatie over de korting op een volgende aankoop te accentueren en te plaatsen in de trigger tekst en titel van de e-mail, zou dit ook een positieve uitwerking moeten hebben op de KPI’s.

Subjectline Groep A: Trigger tekst Groep B:
“Just look at this!” “Special discount for you on your next purchase”

The availability of accentuated information about the possibility of a discount on the next purchase, located in the triggering text and title of the e-mail with product recommendations, also should have a positive impact on performance KPIs.

Subjectline Groep B: Trigger tekst Groep B:
5 6
Aanbevelingen titel in Groep A template: Aanbevelingen titel in Groep B template:
7 8

Resultaat

Meer dan 54.000 personen namen deel aan deze test, met de volgende resultaten:

Unsubscribe rate Open Rate Conversion Rate
Result -48% +20.2% +428%

De veranderingen zorgde voor de volgende resultaten:

  • Het aantal uitschrijvingen was verlaagd met 48%.
  • De Open ratio steeg met 20.2%.
  • De Growth Conversion Rate was 428%. Ondanks de korting, wat uiteraard een enorme motivatie is om een aankoop te doen en wat ook invloed heeft op de nettowinst, bleef de ARPU (Average Revenu per User) binnen de vooraf gestelde grenzen.

4: Product reviews in de e-mail

Omschrijving
Het gebruik maken van klanten reviews leidt tot sociale bewijsvoering, wat tot actie stimuleert. We hebben dit getest in de de alternatieve versie van de abandoned shopping cart e-mail. De bezoeker ontvangt een reminder wanneer hij/zij producten in het winkelwagentje heeft gestopt, maar niet overgegaan is tot aankoop.

Hypothese
Het tonen van product reviews zou een positieve invloed moeten hebben op de KPI’s.

9
Originele versie

10
Aangepaste versie

Resultaat

De test werd door 3.000 personen uitgevoerd.

CTR CTOR Conversion Rate
Growth +10.6% +36.1% +12.5%

Volgens de testresultaten steeg door het toevoegen van “product review” in de abandoned shopping cart de CTR, CTOR en CR met respectievelijk 10.6%, 36.1% en 12.5%.

5: Ander soort call-to-actions

Omschrijving
Om het effect te meten van een ander soort call to action in de e-mail hebben we dit toegepast in een ‘post-transactional e-mail’. Als er een aankoop is gedaan ontvangt de klant een e-mail met gerelateerde producten gebaseerd op zijn/haar aankoop.

Hypothese
Ervaringen tonen dat door het toevoegen van een spelelement, door een alternatieve Call-to-action: “Check the Price”, te gebruiken dit extra motiveert en dit zou moeten resulteren in een hogere CTR en CTOR.

11 12
Originele versie Aangepaste versie

Resultaat

Meer dan 12.000 personen hebben deelgenomen aan de test en toont de volgende resultaten:

CTR CTOR Conversion Rate
Growth +54.7% +63.7% +20%

Door gebruik te maken van een alternatieve Call-To-Action leidde dit tot een stijging van de CTR, CTOR en CR met respectievelijk 54.7%, 63.7% en 20%.

Samenvattend

Het mag duidelijk zijn dat het optimaliseren van de trigger e-mail resulteert in omzetgroei; het heeft een behoorlijke impact op de trigger e-mailcampagnes. Retail Rocket zet deze service, het inzetten van haar growth hackers team, kosteloos in voor al haar grote klanten.

Comments from “Tehnosila”

seluhanovIedereen begrijpt vandaag de dag, dat de “abandoned shopping cart” trigger e-mail goed werkt. Echter, gewoon een simpele trigger e-mailcampagne is niet meer genoeg; zonder volledig geautomatiseerde e-mailcommunicatie is marketing tegenwoordig niet effectief genoeg meer. Niet veel spelers zijn serieus bezig met het optimaliseren van de efficiëntie van e-mailcampagnes – ze hebben gewoon geen tijd en middelen voor deze werkzaamheden.

Retail Rocket heeft goed werk geleverd met de invoering van een geavanceerde trigger e-mail platvorm en doen nog steeds uitstekend werk met hun growth hacking team door de e-mailcampagnes steeds meer te optimaliseren. Wij zijn tevreden met het resultaat en kijken uit naar nog meer, vergelijkbare resultaten in de toekomst.

Max Sheluhanov, Head of e-commerce “Tehnosila”

Vorige post

Triggerd e-mails voor online woonwinkel HOFF

Volgende post

Customer Journey Personalisatie op Azerty.nl: 15% meer verkopen!

Did you like the article? Subscribe to the newsletter to receive fresh articles in the mail.

Abboneer voor Nieuwsbrief

We gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden om statistieken te verkrijgen over het navigatiegedrag van onze gebruikers en om onze diensten te verbeteren op basis van uw voorkeuren. U kunt uw voorkeuren instellen. U kunt hier meer informatie krijgen.