KLANT LOGIN

Hoe het realtime volgen van interesse in producten leidt tot 118,62% omzetgroei: Maxidom’s case

Hoe het realtime volgen van interesse in producten leidt tot 118,62% omzetgroei: Maxidom’s case

Segmentatie van de subscriber database is een van de meest belangrijke e-mail marketing tools. Toch onderschatten online stores het effect regelmatig. Segmentatie stelt een shop in staat verschillen in doelgroep te onderscheiden en daardoor altijd relevante content te versturen naar de eindgebruiker.

Met behulp van segmentatie kunnen subscribers verdeeld worden in een segment van gebruikers die recentelijk interesse hebben getoond in producten uit een specifieke categorie en daar dus geïnteresseerd in zijn.

Online stores kunnen gebruikers dus segmenteren op basis van een specifieke parameter en deze segmenten kunnen vervolgens gebruikt worden om bijvoorbeeld nieuwsbrieven te creëren. Vandaag presenteren we hoe je de omzet vanuit een email campagne kunt verhogen met behulp van Retail Rocket’s segmentatietool.

Maxidom is een netwerk van hypermarkets voor huis, tuin, keuken en techniek. Op dit moment bestaat het netwerk uit dertien hypermarkets met een totaal bereik van meer dan 180.000 m2, waar je allerlei verschillende producten kunt vinden. Bouwmaterialen, loodgietersbenodigdheden en DIY items, maar ook producten voor tuinhuisjes en tuinen, auto onderdelen, speelgoed voor kinderen, keukengerei, meubels en dierenvoeding.

Maxidom gebruikt een CRM systeem dat segmenten toewijst op basis van interesse, om e-mails relevanter te maken voor ontvangers. Een CRM systeem bevat echter niet altijd de juiste relevante informatie en heeft bovendien geen informatie over gebruikers die slechts beperkte interesse hebben getoond in een bepaalde categorie. Oftewel een CRM systeem bevat vaak wel informatie wanneer een gebruiker reeds iets gekocht heeft, maar niet wanneer de gebruiker zich alleen georiënteerd heeft.

Graag geven we je een voorbeeld ter illustratie. Uit de orderhistorie van een abonnee blijkt dat meubels en decoratie voor de woon- of slaapkamer vaak gekocht zijn. Op basis hiervan stuurt de shop mail campagnes gericht op woon- en slaapkamer. Wanneer we de gebruikers historie beter bekijken, zien we dat de gebruiker ook gezocht heeft naar producten voor de eetkamer en keuken. Denk bijvoorbeeld aan borden en ander keukengerei. Als alleen orderhistorie gebruikt wordt voor het opzetten van mailcampagnes en segmentatie, kijk je in theorie alleen naar het verleden, terwijl het veel interessanter is om te kijken naar de afgegeven interesse op ieder moment van bezoek en met name de meest recente data.

“Interest in category” is een segmentatietool, en daarmee een van de features van het Retail Rocket platform. Met behulp van deze tool kunnen we een gebruikerssegment van bezoekers welke recent interesse hebben getoond in een specifieke categorie onderscheiden.

Met de hulp van “interest in category” in de mass mailings van Retail Rocket, verhogen we de grootte van de subscriber segmenten welke interesse hebben in specifieke categorieën of producten, met het toevoegen van gebruikers die geïnteresseerd waren, maar nog niet in het CRM systeem stonden.

Vergroot een subscriber segment door interesse in een categorie

Hypothese:

Door realtime interesse in productcategorieën te gebruiken is het mogelijk een segment te vergroten en daardoor additionele winst uit een e-mail campagne te halen.

Om de hypothese te testen is er een A/B test gedaan. In het segment waarvan de gebruikers interesse hadden in “Huishoudelijke items en keuken” in het CRM systeem van Maxidom, stuurde de winkel een e-mail.

Een paar minuten later werd dezelfde nieuwsbrief gestuurd, middels het Retail Rocket platform. Alle bezoekers die interesse hebben getoond in “Koken en tafelen” en “Home en deco”, kregen deze e-mail. De adressen in dit segment die al een nieuwsbrief ontvangen hadden via het CRM systeem, werden uitgesloten. De Retail Rocket e-mail werd gestuurd naar gebruikers die interesse hadden in een specifieke categorie, maar nog niet als dusdanig in het CRM systeem van Maxidom stonden.

Naar beide segmenten werd deze e-mail gestuurd:

De segmentatietool “interest in category” heeft ervoor gezorgd dat het aantal ontvangers van de e-mail campagne steeg met 10%, wat heeft geleid tot 118,62% additionele omzet.

Het toegevoegde segment toonde betere statistieken in vergelijking met het bestaande segment uit het CRM systeem:

Open Rate (%)

CTR (%) Conversion (%)

Revenue (%)

Segment from CRM Maxidom

Segment “Interest in the category” with the Retail Rocket platform

+86.55

+101.16 +99.83

+ 18.62%

Op deze manier is het niet alleen mogelijk om de database uit te breiden, het stelt je ook in staat om je KPI’s per mail campagne te verbeteren. In dit geval:

  • Nieuwe abonnees 10%
  • Open Rate: 186.55%
  • CTR: 201.16%
  • Conversion Rate: 199.83%
  • Groei aantal orders 75%
  • Omzetgroei 118.62%

Door het vergroten van het subscribers’ segment is de omzet uit deze mail gestegen met 118,62% en het totaal aantal subscribers met 10%. Tegelijkertijd zijn alle statistieken verbeterd  ten opzichte van de segmentatie middels het CRM systeem.

Conclusie

Het gebruik van order- en gebruikershistorie in het CRM systeem is enorm belangrijk. Realtime interesse in een bepaalde categorie of product gebruiken in een campagne, stelt je in staat om gebruikers te begeleiden in de aankoopbeslissing. De gebruikers zijn zich in dat stadium aan het oriënteren en zijn klaar om een keuze te maken, hier op inspelen is heel interessant. Wanneer je dit op de juiste manier doet, kun je voorkomen dat gebruikers naar de concurrent gaan.

Het vergroten van een segment door het analyseren van gebruikersgedrag in realtime helpt de resultaten van de e-mail campagne significant te verbeteren.

Maxidom’s commentaar:

Het is onze voornaamste taak ervoor te zorgen dat klanten zich op hun gemak voelen bij ons en we hen in hun wensen kunnen voorzien. Daarom is het heel interessant om de mogelijkheid te hebben, bezoekers de producten aan te kunnen bieden waar zij precies op dat moment in geïnteresseerd zijn. Retail Rocket experts helpen ons meer met de klant in verbinding te staan. Met behulp van de Retail Rocket segmentatietool kunnen we ons CRM uitbreiden met data uit de online store. Dit helpt ons de conversie en het aantal orders significant te verhogen. 

Ilgiz Mullabaev, Internet marketeer bij  Maxidom

Vorige post

Trigger-based emails Growth Hacking voor Seedspost verhoogt conversie met 120%

Volgende post

Aizel marktplaats personalisatie: een uniek aanbod voor iedere bezoeker realiseert 11% omzet groei

Did you like the article? Subscribe to the newsletter to receive fresh articles in the mail.

Abboneer voor Nieuwsbrief

We gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden om statistieken te verkrijgen over het navigatiegedrag van onze gebruikers en om onze diensten te verbeteren op basis van uw voorkeuren. U kunt uw voorkeuren instellen. U kunt hier meer informatie krijgen.