TOM TAILOR verdubbeld conversie door Retail Rocket product recommendations
Wat is de ideale shopping experience van de moderne consument? Weinig mensen hebben zin noch tijd om het hele weekend in winkelcentra door te brengen. Webshops van bekende en geliefde merken bieden de oplossing.
In samenwerking met TOM TAILOR, personaliseren we alle stappen in de customer journey om zo het aankoopproces van de klant te versnellen. Deze ervaring delen we graag met jou in deze case study.
TOM TAILOR goals
TOM TAILOR is een 50 jaar oud casual kleding merk uit Duitsland. De webshop heeft maandelijks meer dan 225.000 bezoekers, volgens Similar Web.
Comfort en positiviteit zijn de kernwaarden van het merk. De kleding van TOM TAILOR is erg veelzijdig, het is geschikt voor business, stadswandelingen, sport en zelfs een relaxed weekend.
TOM TAILOR benaderde Retail Rocket om de online service vriendelijk en functioneel te maken, zodat het in lijn is met de kernwaarden. We zagen hierin de volgende uitdagingen:
- Het verkorten van de customer journey om het aankoopproces te versnellen;
- Het implementeren van product recommendations op basis van de real-time interesse van de huidige bezoeker;
- Het verhogen van belangrijke KPI’s voor de website.
Retail Rocket oplossing
Om de doelen van TOM TAILOR te bereiken, bedacht ons team een on-site implementatie voor product recommendations op iedere stap in de customer journey. We plaatsten product recommendations op de volgende pagina’s:
- Home page
- Category page
- Search page
- Product page
- Checkout page
- 404 page
Persoonlijke product aanbevelingen worden gegenereerd door het verzamelen en verwerken van actueel gedrag en interesse. Elk detail wordt nauwkeurig verwerkt, waardoor het Retail Rocket team leert wat een users’ behoefte is, voordat er wordt bepaald wat hij/zij daadwerkelijk nodig heeft. Dit genereert continue additionele omzet.
Hieronder zullen we per pagina het doel van de recommandations, de plaatsing en de product range geconfigureerd door aanbeveling algoritmen onderzoeken.
Home page personalisatie
Hoe meer de homepage een user aanspreekt, hoe groter de kans dat de user blijft surfen op de website en uiteindelijk tot aankoop over zal gaan. In dit stadium van de customer journey is het doel van de website daarom de klant voor zich te winnen, bij ieder bezoek opnieuw. TOM TAILOR toont informatie banners, Instagram UGC content, USP’s en twee aanbevelingsblokken op de homepage. Een goede combinatie!
Categorypage personalisatie
Een typische user gebruikt het menu om te navigeren naar verschillende producten waar hij/zij in geïnteresseerd is. Normaal gesproken wordt de eerste listing page in de categorie volledig bekeken. Bezoekers scrollen tot het einde om alle producten te zien. De potentiële klant zal op basis van het productassortiment dat op deze eerste pagina getoond wordt, een mening vormen over het volledige aanbod van de webshop.
Onze specialisten hebben een recommendation blok in de footer van de eerste pagina geïmplementeerd om de user experience positief te beïnvloeden: als bestaande users de aanbevolen producten leuk vinden, zullen de nieuwkomers het ook leuk vinden.
Search page personalisatie
Een bezoeker kan een andere weg kiezen om het gezochte product te kunnen vinden. Hij/zij kan bijvoorbeeld de interne zoekfunctie van de webshop gebruiken. Het percentage gebruikers dat dit doet is niet heel groot, maar het is belangrijk hen te helpen: users die de zoekfunctie gebruiken weten vaak waar ze naar zoeken, de koopintentie is daardoor vele malen hoger dan bij een “normale” user.
Retail Rocket specialisten besloten niet de basic search recommendations te implementeren. Het assortiment van TOM TAILOR is in sommige categorieën niet heel groot, waardoor de kans bestaat dat aanbevelingen producten bevatten die de gebruiker al gezien heeft. Daarom is besloten om persoonlijke product recommendations toe te voegen wanneer er geen relevante items getoond kunnen worden voor een specifieke search phrase:
Product page personalisatie
Relevante en goed afgestemde product recommendations op de productpagina, zorgen ervoor dat een user met extra items in de winkelwagen naar de volgende stap in de customer journey gaat. Om dit te realiseren, hebben we 2 recommendation blocks geplaatst: een voor vergelijkbare en een voor gerelateerde producten.
Na het plaatsen is er een A/B-test gedaan om te bepalen wat de meest effectieve positie is voor beide blokken. Verrassend genoeg kan het omwisselen van de blokken soms leiden tot een significante groei in key metrics zoals omzet en conversie.
Checkout page personalisatie
Een product toevoegen aan het winkelmandje is de favoriete stap in de customer journey, zowel voor de klant als voor de retailer. Eenvoud en gemak zouden de focus moeten zijn bij het maken van deze pagina. Hoe eenvoudiger het aankoopproces, hoe meer users een order zullen plaatsen.
Retail Rocket front-end developers hebben de checkout functionaliteit sterk verbeterd. Zij maakten het mogelijk om producten vanuit de recommendations met een single click toe te voegen aan het winkelmandje, op zowel mobiel als desktop. Het verkort de customer journey aanzienlijk en verhoogd het aantal geplaatste orders.
Empty cart page recommendations zijn ook geïmplementeerd. “Waarom?”, hoor ik je denken. We hebben de traffic van TOM TAILOR geïnspecteerd en zagen dat enkele users op de empty cart page terecht kwamen. Om ervoor te zorgen dat de user de website niet direct verlaat na zo’n actie, maar juist converteerd, hebben we een blok met persoonlijke recommendations geplaatst op deze pagina. Nu brengt dit blok de webshop regelmatig extra inkomsten.
Bonus: 404 page personalisatie
404 page personalisatie: een kleinigheidje. Het kan voorkomen dat een user de website via een dode link bereikt, bijvoorbeeld als een specifiek product van de wishlist van de website is gehaald. Een lege 404 pagina is een trigger om de website te verlaten. Retail Rocket heeft dit probleem verholpen. Door product recommendations te laten zien, vergroot je de kans dat een bezoeker op de website blijft en zelfs converteerd.
Resultaat
De samenwerking met Retail Rocket brengt de TOM TAILOR webshop maandelijks meer omzet en orders.
18% van de orders bevatten artikelen die worden aanbevolen in de Retail Rocket recommendations, terwijl de conversieratio van de recommendation blocks twee keer zo hoog is als de totale gemiddelde conversie. Daarnaast is ook het gemiddeld aantal SKU’s per order 25% hoger.
TOM TAILOR & Retail Rocket testimonials
«In tegenstelling tot sommige bedrijven, volgt het Retail Rocket team echt haar missie en levert hoge ROI. Het was een plezier om met de Retail Rocket specialisten te werken. Ze voldeden snel aan onze behoeften en probeerden juist de ongewone oplossingen. Het on-site product recommendation systeem werkt fantastisch. We gebruiken ook het Retail Rocket mass-mailing platform om de omzet te verbeteren. ».
Ekaterina Chebakova, TOM TAILOR marketing manager
«TOM TAILOR is een dierbaar project. Ons team streeft ernaar de kernwaarden en filosofie van het merk terug te laten komen in de recommendations en interactie op de website, om de users zo een fijne online shopping experience te bezorgen».
Dmitri, Retail Rocket customer success manager