Customer Journey Personalisatie op Azerty.nl: 15% meer verkopen!
Azerty.nl behoort tot de top leveranciers als het gaat om computeronderdelen, pc’s, workstations, servers, netwerkapparatuur en overige randapparatuur en is opgericht in 2004. Door hun hoge servicelevel wordt Azerty.nl elk jaar weer erkend door het winnen van verschillende awards. Azerty staat vermeld in de lijst met de 100 grootste online verkopers in Nederland met een omzet van 43 miljoen in 2015. In 2016 zal de omzet naar verwachting uitkomen op 53 miljoen euro
Door de passie in technologie en innovatie, is Azerty.nl samen met Retail Rocket begonnen aan het personaliseren van alle belangrijke pagina’s op de website. Dit heeft geresulteerd in een aanzienlijke stijging van de verkopen.
Homepage personalisatie
De Homepage is voor iedere web-shop het beginpunt voor loyale klanten en bezoekers – ze komen direct op de website (omdat ze de URL invoeren of hebben het in hun bookmarks) of zoeken op de winkelnaam in een zoekmachine. Dit betekent dat er hoogstwaarschijnlijk al interactie historie beschikbaar is wat gebruikt kan worden voor personalisatie.
Het platvorm van Retail Rocket doet real time analyses op het gedrag van alle bezoekers en past de website aan op de individuele bezoeker op basis zijn/haar browse en aankoop geschiedenis. Hier zie je hoe het eruit ziet bij Azerty.nl:
Niet gepersonaliseerde versie van de homepage | Gepersonaliseerde versie van de homepage voor een bezoeker die interesse heeft getoond in een Samsung Galaxy Tab 4 tablet |
Om het effect te meten van de Homepage personalisatie is er een A/B test uitgevoerd: alle bezoekers op de homepage zijn opgesplitst in twee groepen. De eerste groep kreeg de niet gepersonaliseerde homepage te zien en de tweede groep de gepersonaliseerde homepage.
Het doel van deze test was het verschil in conversie te meten tussen de twee groepen.
Gedurende de A/B test had Azerty.nl 113.851 unieke bezoekers. Website conversie stijging door gebruikmaking van homepage personalisatie was +6,6% met een statistisch significantie van meer dan 99%.
Categoriepagina personalisatie
De Categoriepagina fungeert als de belangrijkste navigatiepunt voor een van de belangrijkste customer journey stappen – het maken van een aankoopbeslissing. Bezoekers die nog niet helemaal weten wat ze willen, komen meerdere malen terug. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze pagina minstens één keer in meer dan 85% van de websitebezoeken wordt bezocht.
Retail Rocket identificeert de belangrijkste producteigenschappen die de bezoeker gebruikt voor zijn productzoektocht en biedt real-time gepersonaliseerde product aanbevelingen. Voorbeeld:
Niet gepersonaliseerde categorie pagina | Gepersonaliseerde categoriepagina voor een bezoeker die recent interesse heeft getoond in Grafische kaart MSI N750Ti 2GD5/OCV1 |
Net zoals er ook is gedaan met de homepage, is er een A/B test uitgevoerd; alle bezoekers op de categoriepagina van Azerty.nl zijn opgesplitst in twee groepen. De eerste groep kreeg de niet gepersonaliseerde categoriepagina te zien en de tweede groep de categoriepagina met real-time personalisatie.
Gedurende deze A/B test had Azerty.nl meer dan 180.000 unieke bezoekers. Conversie stijging door gebruikmaking van real-time categoriepagina personalisatie was +5.7% met een statistisch significantie van meer dan 95%.
Algemene cijfers
Vanaf augustus 2016 heeft meer dan 10% van de website bezoekers gebruik gemaakt van de gepersonaliseerde product aanbevelingen op de homepage, categoriepagina, interne zoekfunctie, productpagina en de winkelwagen.
Meer voorbeelden:
Product pagina personalisatie
Gerelateerde producten
— Gebaseerd op bezoekersgedrag.
— Productdatabase analyses (categorieën, producteigenschappen, etc.).
Alternatieven
— Content filtering (merk, prijs, kleur, etc.).
— Collaborative filtering (e.g. items samen bekeken of gekocht na bekijken van dit product).
— Real-time personalisatie gebaseerd op gedrag en interesse van de bezoeker.
Winkelwagen personalisatie
Gerelateerde producten om de gemiddelde orderwaarde te verhogen
— Gebaseerd op websitegedrag van de bezoeker.
— Productdatabase analyses (categorieën, producteigenschappen, etc.).
Uiteindelijk resultaat — meer dan 15% van alle websiteorders bevat minstens één product van de door Retail Rocket algoritmes gegenereerde gepersonaliseerde productaanbevelingen.
“Onze wens om onze klanttevredenheid te optimaliseren middels personalisatie van de website heeft onze verwachting overstegen. Klanten waarderen onze website nog meer, doordat de relevantie van de getoonde artikelen beter aansluit bij hun verwachtingen”.
Jeroen te Wierik – CEO Azerty.nl