Growth Hacking productpagina Toolmax: meer dan 10% omzetgroei
In een eerdere casestudy hebben we laten zien hoe Retail Rocket ToolMax, een online retailer van gereedschap en accessoires, hielp om hun conversie en omzet te verhogen. Retail Rocket heeft de winkelervaring van de klant gepersonaliseerd door real time aanbevelingen toe te voegen aan de homepage, categoriepagina, productpagina, winkelwagenpagina en interne zoekresultaten pagina. Dit verhoogde de conversieratio met 13,75%.
Echter, het Retail Rocket Growth Hacking-team ging een stap verder. Ze wisten dat de omzet verder kon worden gemaximaliseerd door de aanbevelingen voor iedere pagina aan te passen. In deze casestudy kijken we hoe de verschillende algoritmen op de productpagina zijn getest om erachter te komen welke ToolMax het beste kan helpen om hun kracht volledig in te zetten.
Growth hacking personalisatie scenario’s op de productpagina
Retail Rocket biedt meer dan 20 unieke personalisatie scenario’s voor elke stap in de customer journey. Elk van deze scenario’s heeft een ander effect op de belangrijkste key performance indicators (KPI’s) van de webwinkel. Het tweaken van de implementatie van deze mechanismen maakt een belangrijk verschil voor de resultaten en het Growth Hacking-team van Retail Rocket is wereldleider in dat proces.
Om erachter te komen welk scenario het meest effectief is voor de productpagina van Toolmax, analyseerde Retail Rocket vier algoritmen met behulp van een A/B-test. De bezoekers van de website kregen vergelijkbare producten, accessoires of zowel vergelijkbare producten als accessoires in verschillende volgordes te zien.
De efficiëntie-analyse werd uitgevoerd door de bezoekers willekeurig op te delen in vijf groepen:
1. De eerste groep kreeg vergelijkbare producten te zien op basis van producteigenschappen (prijs, merk, categorie, tekstbeschrijving, enz.) en het gedrag van andere klanten (wat bekeken zij ook, wat kochten ze uiteindelijk, enz.).
2. De tweede groep kreeg accessoires te zien gerelateerd aan het product dat ze op dat moment bekijken.
3. De derde groep kreeg vergelijkbare producten bovenaan te zien en accessoires eronder.
4. De vierde groep kreeg accessoires bovenaan te zien en eronder vergelijkbare producten.
5. De vijfde groep was de controlegroep; er werden geen aanbevelingen weergegeven.
Het aanbevelen van ‘Accessoires’ genereert de hoogste omzet
De A/B-test gaf de volgende resultaten:
Conversie-percentage | Gemiddelde bestelwaarde | Omzet | |
Accessoires versus controlegroep |
+7.3% |
+3.3% |
+10.7% |
De ‘Accessoires’-aanbevelingen genereerden voor Toolmax de hoogste conversie . De conversie steeg met 7,3% met een statistische significantie van 90%.
Bezoekers van de online winkel die accessoires voor het geselecteerde product worden getoond, voegen vaker extra producten toe aan hun winkelwagen. Dit is een handige manier om cross-selling te stimuleren. Daarom is het geen verrassing dat de gemiddelde bestelwaarde voor groep 2 ‘Accessoires’ met 3,3% toenam. Samen met de conversiestijging verhoogde dit de omzet van ToolMax met 10,7%.
Conclusie
Alle webwinkels kunnen profiteren van growth hacking, maar allemaal op een net iets andere manier. Het vergt onderzoek, planning en technologie om te weten welke mechanismen te gebruiken en waar ze te gebruiken. Het Growth Hacking-team van Retail Rocket heeft de ervaring en de middelen om dit met succes te doen en om online winkels zoals ToolMax te helpen hun potentieel volledig te bereiken.
Vragen?
Heeft u vragen over deze case? Neem dan contact met ons op.