Webwinkel Hoff: 11,7% omzetgroei als resultaat van productaanbevelingen

74 Views

De homepage is de eerste plaats waar een gebruiker beslist om te blijven en door te gaan met een zoekopdracht of om de website te verlaten. Bezoekers zullen alleen op de website blijven als ze iets zien wat hen interesseert, dus is het cruciaal om de juiste producten te tonen.   

Hoff is een van de grootste en snelst groeiende bedrijven. Het merk verscheen voor het eerst als gevolg van de rebranding van het Australische merk “KIKA” in 2007. Sindsdien is het bedrijf met sprongen gegroeid en heeft het inmiddels 33 hypermarkten in het hele land. In september 2011 lanceerde Hoff hun webwinkel waarmee ze nu meer dan 4,7 miljoen gebruikers per maand bereiken.

Met een aanbod van duizenden verschillende multibrand producten biedt de webwinkel een totaaloplossing voor interieur design. Bezoekers kunnen er nagenoeg elk product vinden dat ze nodig hebben voor hun huis. Hoff was op zoek naar een oplossing om de zoektocht van de klant naar een product snel en compleet te laten verlopen, en om de online omzet aanzienlijk te verhogen.

In mei 2016 hielp Retail Rocket Hoff om het project persoonlijke productaanbevelingen op hun website te implementeren.

Efficiëntie-analyse van de productaanbevelingen op Hoff

Het proces om de aanbevelingen op Hoff.ru te optimaliseren, startte met een efficiëntie-analyse naar diverse algoritmen op de homepage van de website.

Hoff wilde zich meer focussen op het segment “Wonen Producten” en voornamelijk op de producten die op televisie geadverteerd werden.

Om dit te bereiken, werden op de homepage gepersonaliseerde aanbevelingsblokken getoond. Het Retail Rocket algoritme analyseert het gedrag van de bezoeker en past de aanbevelingen real-time toe, zodat iedere bezoeker een gepersonaliseerde versie van de webwinkel te zien krijgt. Dit helpt om de producten onder de aandacht te brengen die ze het meest waarschijnlijk zullen kopen, gebaseerd op hun voorkeuren en order geschiedenis.

Met behulp van een A/B test is een efficiëntie-analyse uitgevoerd naar de algoritmen van Retail Rocket. De websitebezoekers werden willekeurig over twee groepen verdeeld:

1. Een groep die de gepersonaliseerde versie van de homepage te zien kreeg. Drie blokken werden getoond (van boven naar onder): gepersonaliseerde bestsellers die gebaseerd waren op de korte termijn interesses van de bezoekers, populaire producten uit categorieën waarin ze op dat moment geïnteresseerd waren, en gepersonaliseerde bestsellers uit de categorie “Wonen Producten”. 2. De controlegroep. Deze bezoekers kregen twee aanbevelingsblokken te zien (van boven naar onder): niet-gepersonaliseerde aanbevelingen van populaire producten en populaire producten uit de categorie “Wonen Producten”.  

Resultaten efficiëntie-analyse

Meer dan 112.000 websitebezoekers waren betrokken bij de efficiënte-analyse. Dit is 17,8% van het totale websiteverkeer. Recente informatie over browsegeschiedenis en interesses van gebruikers was vereist voor opname in de A/B test.

De analyse toonde de volgende resultaten:

Conversie- percentage Gemiddelde bestelwaarde Omzet
Controlegroep
Gepersonaliseerde bestsellers, gebaseerd op korte termijn interesses van de bezoekers (bovenaan), populaire producten uit categorieën waarin ze op dat moment geïnteresseerd zijn (in het midden), en gepersonaliseerde bestsellers uit de categorie “Wonen producten” (onderaan)

+5.6%

+5.8%

+11.7%

De resultaten laten zien dat gepersonaliseerde aanbevelingen op de homepage van Hoff.ru het conversiepercentage met 5,6% verhoogt en de gemiddelde bestelwaarde met 5,8%. De combinatie van deze twee verhogingen zorgt voor een omzetgroei van 11,7%, met een statistische significantie van meer dan 90%.

Reactie van Hoff

Naast het gebruik van online kanalen om verkeer naar onze website aan te trekken, maken we actief gebruik van offline kanalen, zoals advertenties op tv, promoties in onze fysieke winkels etc. Deze methodes helpen om het aantal online bezoekers te verhogen.

Voor ons is het van groot belang om effectief met onze homepage bezoekers te communiceren door gebruik te maken van zowel online- als offline marketingactiviteiten, en we willen de kans niet missen om de data die we over de interesses van onze vaste gebruikers hebben te benutten.

Het integreren van gepersonaliseerde productaanbevelingen op de homepage is slechts één van de stappen in ons project om onze website samen met Retail Rocket te personaliseren. We zijn van plan om het maximale voordeel uit het Retail Rocket platform te halen.

Dmitriy Dvoretsky, directeur eCommerce, Hoff

Vragen?

Heeft u vragen over deze case? Neem dan contact met ons op.

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN