Ontdek hoe MercadoActual.es dankzij website personalisatie de conversieratio kon verhogen met 5,6%

51 Views

In de meeste webwinkels worden gebruikers constant blootgesteld aan dezelfde productaanbiedingen, ongeacht hun individuele smaak en voorkeuren.

MercadoActual.es is een Spaans bedrijf dat een grote catalogus aanbiedt in de IT- en elektronicasector. Ze waren zich bewust van het belang van personalisatie van de website als het proces om op maat gemaakte ervaringen te creëren voor bezoekers van hun website.

Omdat dit proces te ingewikkeld en tijdrovend was om in huis te kunnen worden gedaan, werkte Mercado Actual nauw samen met Retail Rocket.
De uitdaging was om bezoekers, in plaats van dezelfde webshop aan alle gebruikers te tonen, een unieke en gepersonaliseerde online winkelervaring aan te bieden aangepast aan hun voorkeuren en behoeften.
Dit is gebeurd via het Retail Rocket-platform dat de belangrijkste kenmerken van de producten identificeert waarnaar een gebruiker op zoek is en in realtime gepersonaliseerde productaanbevelingen biedt.

Over Mercado Actual

Mercadoactual.es is een e-commerce in elektronica met een multi-channel verkoopstrategie, met Spaans kapitaal en naast het opereren in Spanje, ze verkopen ook in Frankrijk, Italië, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Portugal en België.
De online winkel, die binnenkort Mactual.com wordt genoemd, heeft meer dan 8.000 unieke bezoekers per dag en 170.000 geregistreerde klanten. De catalogus heeft meer dan 64.686 actieve producten in meer dan 15 verschillende productcategorieën, zoals computers, wearables, printers en camera’s.

Personalisatie in MercadoActual.es

Retail Rocket analyseert het gedrag van de bezoekers van MercadoActual.es en past de website in realtime aan, zodat elke klant zijn eigen versie van de webshop krijgt, met de nadruk op de producten die ze het meest waarschijnlijk kopen (op basis van hun voorkeuren en aankoopgeschiedenis).

Daarom biedt het platform van Retail Rocket aan Mercado Actual een reeks zelflerende algoritmen waarmee de webshop een echt gepersonaliseerde winkelervaring kan creëren.
Er zijn in totaal meer dan 20 personalisatie scenario’s voor elke stap van de customer journey.

Deze casestudy beschrijft hoe productaanbevelingen dynamisch worden weergegeven op de startpagina en categoriepagina van MercadoActual.es en worden bijgewerkt in real-time om een ​​conversieverhoging te realiseren.

Homepage Personalisatie

In veel gevallen is de startpagina de eerste plaats waar een bezoeker terecht komt en beslist om te blijven en de website binnen te gaan of te verlaten. Bezoekers zullen alleen blijven en hun reis voortzetten via de website wanneer ze iets van hun interesse zien, dus het is erg belangrijk om de juiste producten te tonen.

Hier is hoe de startpagina van Mercado Actual eruit ziet als:

Niet-gepersonaliseerde versie van de startpagina getoond aan een nieuwe gebruiker:

Gepersonaliseerde versie van de startpagina na het bladeren door (bijvoorbeeld) drones:

Categorie pagina Personalisatie

Het Retail Rocket-platform personaliseert de categoriepagina met real-time productaanbevelingen op basis van deze drie dimensies:

Collaborative filtering: gebaseerd op de zoekopdrachten van de gebruiker (bijvoorbeeld de populairste items of items die samen zijn bekeken of zijn gekocht na het bekijken van dit product…). Bijv.:

Wanneer een nieuwe gebruiker zoekt naar laptops, toont hij de meest populaire items:

Content filtering: op basis van producteigenschappen (merk, prijs, kleur, etc.). In het geval van Mercado Actual als een gebruiker op zoek is naar een laptop met een prijs van rond de € 1000, hebben de algoritmen van Retail Rocket al vastgesteld dat “prijs” het meest relevante kenmerk voor deze categorie is en zullen producten in die prijsklasse worden getoond.

Aanbevelingen die het belangrijkste attribuut van prijs in overweging nemen:

Personalisatie: gebaseerd op gebruikersbelangen.
Wanneer een gebruiker op laptops van hetzelfde merk klikt, ongeacht de prijzen, begrijpt het systeem dat hoewel de algemene gebruikersvoorkeur sterker is met de prijzen, het belangrijkste kenmerk voor deze gebruiker het merk is en de producten dienovereenkomstig worden getoond.

Interesse van de gebruiker in Apple Laptops:

Resultaten

De productaanbevelingen van Retail Rocket hebben bewezen effectief te zijn op de homepage van Mercadoactual.es en op de categoriepagina, dus tijdens de maand april 2018 steeg de conversie met 5,6%.
Het effect van de productaanbevelingen van Retail Rocket, telkens wanneer een gebruiker met deze producten communiceert, vertegenwoordigt 5,6% van de conversieratio.

Aanbevelingen hebben 6% meer bestellingen gegenereerd bovenop het totaal dat per maand wordt gegenereerd.

Conclusie

De winkelervaring op MercadoActual.es werd verbeterd door zeer relevante producten voor te stellen en andere alternatieven voor de bezoeker te tonen, waardoor andere producten uit de deep catalogus konden worden verbeeld.

Retail Rocket personaliseert niet alleen de winkelervaring, maar toont ook producten van dezelfde prijsklasse, afhankelijk van de aankoopintentie van de gebruiker en het beschikbare budget.

Met web personalisatie kan de gebruiker het product dat hij nodig heeft gemakkelijk en veel sneller vinden. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker e

en prettige online winkelervaring heeft, waardoor de kans dat een aankoop wordt gedaan groter wordt.

Reactie van Mercado Actual

We zijn zeer tevreden over de Retail Rocket-service, absoluut aan te bevelen. We hebben andere tools gebruikt die in theorie dezelfde service hebben gedekt, maar Retail Rocket biedt, naar onze ervaring, een hoger niveau van ‘personalisatie’, een fundamente

el element zodat de gebruikservaring van de klant optimaal is.
Daar

naast hebben we met Retail Rocket geverifieerd dat onze conversieratio op de middellange termijn is toegenomen en u kunt er altijd op rekenen om verbeteringen door te voeren en de resultaten van het platform te optimaliseren.
Als u een bedrijf heeft dat gebaseerd is op e-commerce, is Retail Rocket een veilige partner.

Manuel Montesinos Moreno
Marketing- en content directeur in Mercado Actual

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN