KLANT LOGIN

De omzetstijging van Siebel Juweliers met 12% na de implementatie van de aanbeveling blokken van Retail Rocket

De omzetstijging van Siebel Juweliers met 12% na de implementatie van de aanbeveling blokken van Retail Rocket

Over Siebeljuweliers.nl

Siebel Juweliers wordt beschouwd als het meest succesvolle juwelenmerk van Nederland. In hun winkels vindt u een uitgebreide collectie horloges, sieraden en trouwringen van bekende merken zoals Michael Kors, Guess, Seiko en Ti Sento.

Siebel startte in 1912 in de stad Rotterdam en heeft zich verspreid over Nederland met meer dan 40 fysieke winkels en hun online winkel waar ze meer dan 3000 producten weergeven.

Om zich van de online concurrentie te onderscheiden, wilde Siebel hun bezoekers een gepersonaliseerde winkelervaring bieden via hun website. Ze wilden dezelfde (service) kwaliteit en klantfocus online hebben als ze offline waren.

Door het platform van Retail Rocket en een Big Data-analyse in realtime te gebruiken, biedt de online winkel persoonlijke aanbevelingen in verschillende delen van zijn website, zodat elke gebruiker wordt geleid naar het product dat het beste aansluit op zijn voorkeuren en behoeften.

Dan zullen de gebruikers eerder geneigd zijn om een ​​aankoop te doen, wat resulteert in een aanzienlijke toename van de conversieratio.

De uitdaging

Door deze grote hoeveelheid producten op hun website te laten zien, kan de bezoeker verdwalen of afgeleid raken tijdens het browsen of proberen het product te vinden waarvoor hij uiteindelijk is gekomen. De gebruiker heeft mogelijk hulp nodig bij het vinden van het juiste product via een dergelijk breed assortiment in de online winkel.

Door het real-time aanbeveling mechanisme van Retail Rocket te implementeren, zal de online winkel een betere aanpak hebben en een georganiseerde kijk op producten bieden aan de bezoeker, zodat ze gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken, wat hun browse-reis ook aangenamer maakt.

Oplossing

Retail Rocket biedt in realtime gepersonaliseerde aanbevelingen om de gebruiker door de online winkel te helpen navigeren. Deze aanbevelingen weerspiegelen automatisch elke gedragsverandering en helpen de bezoekers om de producten die ze nodig hebben met weinig inspanning en in een korte tijd te vinden.

Het Retail Rocket-mechanisme analyseert het gedrag van de bezoekers van de online winkel en past de website in realtime aan, zodat elke gebruiker een andere versie van de webshop ziet op basis van hun voorkeuren.

In deze case study beoordelen we de resultaten van de implementatie door Retail Rocket van hun persoonlijke aanbeveling blokken op verschillende delen van de online winkel van Siebeljuweliers.nl gedurende een periode van vier maanden (1/08/2017 – 12/08/2017).

Door een meer gestructureerd overzicht van de website te geven, met productaanbevelingen, neemt de conversieratio toe.

Personalisatie: Homepage

Het belangrijkste onderdeel van de website is de startpagina. Dit is het punt waar de meeste gebruikers op zoek gaan naar wat ze nodig hebben.

Op de startpagina ziet de bezoeker “persoonlijke aanbevelingen” en de meest “populaire producten”. Beide aanbeveling blokken worden getoond als gevolg van de implementatie van de gepersonaliseerde, meerlagige service van Retail Rocket.

Gebruikers van de website werden gepersonaliseerde aanbiedingen, alternatieve producten en gerelateerde producten getoond op basis van het product dat ze op dat moment bekeken.

Zodra de website informatie over de gebruiker en zijn voorkeuren ontvangt, zal het eerste aanbeveling blok “persoonlijke aanbevelingen” voor de gebruiker weergeven.

Het tweede blok aanbevelingen zal de bezoeker laten zien wat de “populaire producten” zijn en de startpagina zal er dan als volgt uitzien:

Personalisatie: Categorie pagina

Klanten die door categorieën bladeren, moeten worden begeleid en overtuigd om op de webshop te blijven en de catalogus te verkennen. Ze worden ook beïnvloed door zowel de inhoud als de producten die ze na elke klik presenteren.

Op de categoriepagina staan ​​”populaire items” van de categorie die wordt bekeken, getoond aan de bezoeker:

Personalisatie: Productpagina

De productpagina is een belangrijk beslissingspunt voor potentiële klanten, waardoor het zeer belangrijk is om elke bezoeker de producten te laten zien die ze waarschijnlijk zullen kopen.

Het wordt ook gebruikt om meer producten te markeren en aan te bevelen, waardoor uiteindelijk de gemiddelde bestelwaarde wordt verhoogd.

Wanneer een product niet volledig voldoet aan de wensen of voorkeuren van een bezoeker, is het handig om vergelijkbare producten aan te bevelen die aanvullende items zijn die de bezoeker aan het winkelwagentje kan toevoegen met het product dat op dat moment wordt bekeken.

Het weergeven van aanbevelingen met vergelijkbare producten kan gebruikers ook motiveren om het product te vinden waarnaar ze op zoek zijn. De overeenkomst is gebaseerd op producteigenschappen zoals prijs, merk, categorie, etc. maar ook op collaboratieve filtering, die is gebaseerd op wat andere klanten ook hebben bekeken of wat ze uiteindelijk hebben gekocht.

Binnen de productpagina van siebeljuweliers.nl worden twee aanbeveling blokken getoond:

Eerst de vergelijkbare producten en onder de gerelateerde producten.

Personalisatie: winkelwagen pagina

Wanneer de bezoeker heeft besloten om de producten te kopen waarnaar hij op zoek was, ziet hij de geselecteerde items die kunnen worden gekocht op de winkelwagen pagina. Naast de producten die de gebruiker van plan is te kopen, krijgt hij nog een blok productaanbevelingen te zien die kunnen leiden tot een ‘cross-sell’. De weergegeven aanbevelingen hebben betrekking op de producten die al door de bezoeker zijn geselecteerd en zijn al in de winkelwagen aanwezig.

Gerelateerde producten in de winkelwagen pagina worden gekozen op basis van een database-analyse (welke categorieën vaak samen worden gekocht, hoe de producteigenschappen correleren) en ook website gedrag (karren en eerdere bestellingen).

Personalisatie: 404 Foutpagina

De 404-pagina (ook 404-pagina-fout genoemd) wordt weergegeven wanneer een website actief is, maar die specifieke pagina bestaat niet. Deze fout kan ook optreden wanneer de gebruiker een verbroken link volgt.

Op deze pagina kunnen nog aanbevelingen worden weergegeven om de bezoeker op de website te houden en hen aan te moedigen om een ​​aankoop te doen.

In het geval van siebeljuweliers.nl worden gerelateerde producten getoond, zoals hieronder:

Resultaten

Het doel voor Siebel en Retail Rocket was om een ​​betere aanpak te hebben en een georganiseerde kijk op de producten te bieden aan de bezoeker, zodat ze gemakkelijk konden vinden waarnaar ze op zoek waren.

Door de (realtime) aanbeveling blokken van Retail Rocket te implementeren, biedt de online winkel persoonlijke aanbevelingen in verschillende delen van zijn website, zodat de bezoeker wordt geleid naar het product dat het beste bij hun voorkeuren past.

De volgende resultaten werden behaald in de periode van 1 augustus 2017 tot 12 december 2017.

Conclusie

Het is van groot belang om een ​​impact te hebben op gebruikers met de juiste aanbeveling blokken op elke pagina van de online winkel om het effect ervan te maximaliseren.

Na de implementatie van de aanbeveling blokken door Retail Rocket voor siebeljuweliers.nl steeg de omzet van de online winkel met 12% en het totale aantal bestellingen op de webshop steeg met 18,3%.

Reactie van Siebel

Retail Rocket heeft ons geholpen onze webshop persoonlijker te maken en ons assortiment relevanter te maken voor alle bezoekers en klanten. De gepersonaliseerde inhoud draagt ​​bij aan een winkelervaring waarbij aandacht voor de consument centraal staat, net als in onze fysieke winkels. Bovendien heeft Retail Rocket bewezen dat gepersonaliseerde productaanbevelingen de conversieratio en de gebruikerservaring aanzienlijk verhogen. Retail Rocket denkt ook met ons mee in termen van innovatie, omnichannel en loyaliteit.

Marjolein Poland – E-commerce manager

 

Vorige post

Ontdek hoe MercadoActual.es dankzij website personalisatie de conversieratio kon verhogen met 5,6%

Volgende post

Hoe persoonlijke aanbevelingen voor massale nieuwsbrieven de conversie hebben verhoogd naar 37,43%: het geval van ELC Russia

Did you like the article? Subscribe to the newsletter to receive fresh articles in the mail.

Abboneer voor Nieuwsbrief

We gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden om statistieken te verkrijgen over het navigatiegedrag van onze gebruikers en om onze diensten te verbeteren op basis van uw voorkeuren. U kunt uw voorkeuren instellen. U kunt hier meer informatie krijgen.