Casestudy Retail Rocket: persoonlijke productaanbevelingen bij Viata Online apotheek: conversiestijging van 10,7% op de startpagina en 9,2% op de productpagina

251 Views

Viata is een online apotheek, bekroond met de BeCommerce Award 2016 en Safeshops Customer Friendliness Award 2017, die meer dan 30.000 producten aanbiedt van een breed scala aan persoonlijke verzorgingsproducten, voedingssupplementen en receptvrije geneesmiddelen (OTC).

Door slimme hulpmiddelen en doelgerichte informatie geeft Viata de bezoeker adequaat en discreet advies en wordt de bezoeker naar passende producten geleid. Elke week verwelkomt Viata 1500 nieuwe klanten en worden alle bestellingen in heel Europa in behandeling genomen.

De uitdaging

Viata zocht een oplossing die speciaal gericht is op het personaliseren van de klantervaring, zodat de conversiewaarden gestimuleerd kunnen worden. Op hetzelfde moment was Viata op zoek naar een effectieve en eenvoudig te implementeren oplossing zonder de constante behoefte aan IT-ondersteuning.

De engine voor productaanbevelingen voor websitepersonalisatie van Retail Rocket werd als eerste op de Nederlandse website van Viata geïmplementeerd. De implementatie van de engine voor aanbevelingen verliep vlot. Kort na een succesvolle implementatie van de Retail Rocket-oplossing op de Nederlandse website werd de oplossing eveneens uitgevoerd op de Belgische website. Frankrijk en Duitsland zullen spoedig volgen.

De oplossing

Retail Rocket analyseert het gedrag van de webshopbezoeker en past de website direct aan zodat iedere klant een eigen versie van de webshop krijgt, waarbij de producten worden uitgelicht die ze waarschijnlijk zullen kopen, op basis van hun voorkeuren en onlineaankoopgeschiedenis. Deze oplossing biedt meer dan 20 personalisatiemogelijkheden voor elke stap van de klant.

Procesbeschrijving van de efficiëntie-analyse

Gedurende een periode van twee maanden werd er een efficiëntie-analyse met websitepersonalisatietechnieken van Retail Rocket uitgevoerd op de startpagina en de productpagina. De analyses zijn uitgevoerd met behulp van de A/B-testaanpak: alle bezoekers van de startpagina en de productpagina van Viata.nl werden in realtime willekeurig verdeeld in twee segmenten. Eén bezoekerssegment kreeg aanbevelingen op deze pagina’s van Viata.nl.

Het doel van het experiment was het identificeren van een statistisch significant verschil in de conversiewaarden tussen de bezoekerssegmenten.

Deze casestudy beschrijft hoe Viata de conversie op hun startpagina en productpagina verhoogde met respectievelijk 10,7% en 9,2% door de implementatie van de persoonlijke productaanbevelingen van Retail Rocket.

Voorbeelden op de website

Startpagina

De startpagina is de etalage van een online winkel. In veel gevallen is dit de eerste plaats waar een bezoeker beslist om te blijven of de website te verlaten. Bezoekers zullen alleen op de website blijven wanneer ze iets zien wat hun interesse trekt, dus het is erg belangrijk om de juiste producten te tonen.

Het Retail Rocket-platform voert realtime analyses uit van het gedrag van alle Viata-bezoekers en past de website aan zodat iedereen een eigen versie van de webshop ziet die is gebaseerd op hun browse- en onlineaankoopgeschiedenis. Zo ziet de startpagina eruit:

Startpagina met persoonlijke aanbevelingen

Resultaten op startpagina:

In het geval van Viata.nl verschijnen de persoonlijke aanbevelingen direct na de algemene informatie op de beste en meest zichtbare plaats. Dit is vooral effectief wanneer de bezoeker een mobiele telefoon gebruikt. Met een beperkte schermcapaciteit is het essentieel om de meest relevante producten zo snel mogelijk weer te geven.

Uit de A/B-test bleek dat het gebruik van het Retail Rocket-platform op de startpagina van Viata.nl met persoonlijke aanbevelingen leidt tot een verhoging van de conversiewaarde met 10,7% met een statistische significantie van 97,8%.

 

Productpagina

Productpagina’s dienen als één van de belangrijkste besluitvormende punten en Viata gebruikt ze ter promotie van andere producten uit de catalogus.


Het Retail Rocket-platform identificeert de belangrijkste kenmerken van de producten die een bezoeker zoekt en biedt persoonlijke realtime productaanbevelingen. In het geval van Viata worden gerelateerde producten getoond. Voorbeeld:

Gerelateerde producten op de productpagina

Resultaten op de productpagina:

Gerelateerde producten zijn aanvullende producten die een bezoeker naast het huidige product aan het winkelmandje kan toevoegen. Dit is een geweldig hulpmiddel om de gemiddelde bestelwaarde van de webshop te verhogen. Het Retail Rocket-platform maakt geautomatiseerde aanbevelingen op basis van de analyse van de productdatabase en websitegedrag (winkelmandjes, bestellingen).

Uit de A/B-test bleek dat het gebruik van het Retail Rocket-aanbevelingenplatform op de productpagina van Viata.nl leidt tot een verhoging van de conversiewaarde met 9,2% met een statistische significantie van 93,7%.

Dankzij een verbetering van de conversiewaarden kan de klantendatabase groeien, wat uiteindelijk zal leiden tot meer terugkerende verkoop in de toekomst.

Opmerkingen van Viata


Gianni De Gaspari, medeoprichter Viata

“Het is de missie van Viata om het typische apotheekbezoek te overtreffen. We doen niet hetzelfde als een fysieke apotheek: we doen meer dan wat je normaal zou verwachten van een apotheek. Wij hebben een persoonlijke benadering en de realtime personalisatie van Retail Rocket sluit goed aan bij onze missie”.

 

 

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN