KLANT LOGIN

Website productaanbevelingen zorgen voor 13,3% conversieverhoging bij Dungelmann-Schoenen.nl

Website productaanbevelingen zorgen voor 13,3% conversieverhoging bij Dungelmann-Schoenen.nl

Over Dungelmann Schoenen

Dungelmann Schoenen is een Nederlands bedrijf met een ruime collectie in schoenen en accessoires. In de filosofie van Dungelmann heeft customer service de primaire focus. Gezien het toenemende belang van een gepersonaliseerde online winkelervaring, wilde Dungelmann het getoonde aanbod in de webshop beter afstemmen op de voorkeuren van de klant. Omdat het te tijdsintensief en complex was om dit intern te realiseren, hebben ze in samenwerking met Retail Rocket een gepersonaliseerde online winkelervaring geïmplementeerd.

De heer P.J.A. Dungelmann, oprichter van Dungelmann Schoenen, opende zijn eerste zaak in 1900. Nu, 117 jaar later, is het familiebedrijf uitgebreid met winkels in Midden- en Zuid-Nederland en sinds 2011 met een webshop Dungelmann-Schoenen.nl. De winkel onderscheidt zich dankzij een uitgebreide collectie met schoenen en accessoires bestaande uit topmerken voor mannen, vrouwen en kinderen. Uitzonderlijke service en passie voor mode staan daarbij voorop. Ze geloofde dat het tijd was om een persoonlijkere service voor iedere individuele webshop klant aan te bieden en werkte samen met Retail Rocket om dit doel te realiseren.

Gepersonaliseerde productaanbevelingen op Dungelmann-Schoenen.nl

Om de bezoekers van Dungelmann-Schoenenen.nl een persoonlijkere ervaring te bieden, voegde Retail Rocket gepersonaliseerde productaanbevelingen toe aan de homepage van de webshop van Dungelmann. Het Retail Rocket platform analyseert het gedrag van de bezoekers van de online shop door de website real time aan te passen. Daardoor krijgt iedere bezoeker van de website zijn eigen versie van de webshop te zien met de producten die ze naar verwachting als eerst zouden kopen, gebaseerd op zijn voorkeuren en order geschiedenis. Er zijn meer dan 20 scenario’s voor iedere stap in de customer journey. In deze case was de personalisatie op de homepage geïmplementeerd.

Test gepersonaliseerde aanpak

Om te achterhalen hoe effectief de productaanbevelingen van Retail Rocket de conversieratio van Dungelmann-Schoenen.nl zou verhogen, is er een A/B test gebruikt. De bezoekers van de homepage zijn willekeurig over vier groepen verdeeld die ieder een verschillende lijst van productaanbevelingen te zien kregen. Het doel van de A/B test was om gedurende een periode van vier maanden het statistisch significante verschil in de conversieratio te identificeren.

De vier willekeurig verdeelde groepen zagen er als volgt uit:

Groep 1: Bezoekers die de meest populaire producten op de homepage van de webshop te zien kregen. Zie voorbeeld:

Groep 2: Bezoekers die de meest populaire producten te zien kregen, gepersonaliseerd op basis van de interesse van de bezoeker in producteigenschappen zoals prijs, merk, etc.. Zie voorbeeld:

Groep 3: Bezoekers die de meest populaire producten te zien kregen uit categorieën waarin ze op dat moment geïnteresseerd zijn zoals laarzen, sneakers, kanten schoenen.. Zie voorbeeld:

Groep 4: Controlegroep die de niet-gepersonaliseerde versie van de website te zien kregen. Zie voorbeeld

Conversie toegenomen met 13,3%

De Retail Rocket’s website productaanbevelingen hebben bewezen effectief te zijn op de homepage van Dungelmann-Schoenen.nl. De bezoekers die de gepersonaliseerde productaanbevelingen te zien kregen, waren 13, 3% eerder geneigd een aankoop te doen dan de bezoekers uit de controlegroep, met een statistische significantie van 92,9%. Tijdens de onderzoeksperiode steeg de conversie met 13,3%, gebaseerd op gebruikers die de homepage bezochten.

+13,3% webshop conversie

Mariska van der Burg | E-commerce manager Dungelmann

“De wensen van de consument staan centraal. Consumenten gaan beseffen dat informatie delen betekent dat ze sneller en beter geholpen worden. De consument van de toekomst verlangt relevantie. Het gaat om persoonlijk contact, een relatie opbouwen met de klant en de interactie aangaan. Van anoniem naar persoonlijk. Door onze klanten relevante content te bieden, ervaren klanten herkenning, onze waardering voor hen als klant én dat ze zelf nog steeds ‘in control’ zijn”.

 

Vragen?

Neem contact met ons op en we helpen u graag bij alle vragen die u heeft.

 

Vorige post

Casestudy Retail Rocket: persoonlijke productaanbevelingen bij Viata Online apotheek: conversiestijging van 10,7% op de startpagina en 9,2% op de productpagina

Volgende post

Website-personalisatie van webshop Quelle: 6,4% conversieverhoging

Did you like the article? Subscribe to the newsletter to receive fresh articles in the mail.

Abboneer voor Nieuwsbrief

We gebruiken onze eigen cookies en cookies van derden om statistieken te verkrijgen over het navigatiegedrag van onze gebruikers en om onze diensten te verbeteren op basis van uw voorkeuren. U kunt uw voorkeuren instellen. U kunt hier meer informatie krijgen.