Retail Rocket Growth Hacking helpt Vanastenbabysuperstore.nl een omzetstijging van 31,7% te realiseren
In deze casestudy bekijken we de resultaten van de implementatie van de unieke aanbevelingsalgoritmen van Retail Rocket op de productpagina van Vanastenbabysuperstore.nl.
Van Asten BabySuperstore is één van de grootste Nederlandse retailers voor ouders en baby’s. Hun fysieke winkellocatie heeft een totale oppervlakte van maar liefst 5.000 m² en de webwinkel biedt een enorm scala aan producten en merken in verschillende categorieën.
Met zo veel keuze raken bezoekers het overzicht gemakkelijk kwijt en hebben ze in de online winkel hulp nodig bij het vinden van de juiste producten. Retail Rocket biedt real time gepersonaliseerde productaanbevelingen om bezoekers te helpen door de webwinkel te navigeren. Deze aanbevelingen weerspiegelen automatisch veranderingen in gedrag, zodat bezoekers van Vanastenbabysuperstore.nl snel en moeiteloos de gewenste producten kunnen vinden. Op die manier zijn ze eerder geneigd een aankoop doen, wat resulteert in een aanzienlijke toename van de conversieratio.
Aanbevelingen op de productpagina
Op de productpagina besluiten potentiële klanten meestal of ze overgaan tot de aanschaf van een product. Daardoor is het buitengewoon belangrijk om elke bezoeker de producten te laten zien die ze waarschijnlijk zullen kopen.
Als een bezoeker op een productpagina terechtkomt dat niet volledig aan hun wensen voldoet, is het zinvol om vergelijkbare producten aan te bevelen. Dit maximaliseert de kans dat bezoekers de producten vinden waarnaar ze op zoek zijn. Het aanbevelen van gerelateerde producten kan gebruikers ook motiveren om aanvullende producten aan hun winkelwagen toe te voegen, wat resulteert in een verhoging van de bestelwaarde. De combinatie van deze twee aanbevelingsalgoritmes kan de groei van een online winkel boosten.
Welk type productaanbeveling is het meest effectief?
Elke webshop is anders. Het is dus niet altijd eenvoudig om uit te zoeken wat voor soort aanbevelingen het beste zullen werken. Een efficiëntie-analyse met het Retail Rocket Growth Hacking-team was daarom de beste manier om het meest effectieve algoritme voor Vanastenbabysuperstore.nl te identificeren.
De gebruikers van de productpagina’s kregen gerelateerde producten, vergelijkbare producten of zowel gerelateerde als vergelijkbare producten, gerangschikt in twee verschillende volgordes, te zien. De conversieratio van elke groep werd gemonitord en geanalyseerd door middel van een A/B-test.
De bezoekers van de online winkel werden willekeurig verdeeld in vijf groepen:
Groep 1: Bezoekers die vergelijkbare producten te zien kregen. De overeenkomst is gebaseerd op de producteigenschappen (prijs, merk, categorie, tekstbeschrijving, enz.) en het gedrag van andere klanten (wat zij ook bekeken hebben, wat zij uiteindelijk hebben gekocht, enz.).
Groep 2: Bezoekers die gerelateerde producten uit een andere categorie te zien kregen dan de categorie van het huidige product.
Groep 3: Bezoekers die twee blokken te zien kregen:
⦁ Vergelijkbare producten, bovenaan gepositioneerd.
⦁ Gerelateerde producten uit andere categorieën dan de categorie van het huidige product,gepositioneerd onder het blok met vergelijkbare producten.
Groep 4: Bezoekers die twee blokken te zien kregen:
- Gerelateerde producten uit andere categorieën dan de categorie van het huidige product, onder de beschrijving van het artikel en boven de vergelijkbare producten gepositioneerd.
⦁ Vergelijkbare producten, gepositioneerd direct onder het gerelateerde producten.
Groep 5: Controlegroep aan wie helemaal geen aanbevelingen werden getoond.
Resultaten
De A/B-test gaf de volgende resultaten:
Conversie-percentage | GBW | Omzet | |
Gerelateerde producten boven vergelijkbare producten versus controlegroep |
+11.4% |
+18.3% |
+31.7% |
31,7% omzetstijging
De productaanbevelingen op de productpagina’s van Vanastenbabysuperstore.nl waren een groot succes. De bezoekers uit de groepen die productaanbevelingen te zien kregen, waren eerder geneigd een aankoop te doen dan de bezoekers uit de controlegroep. Echter, met een conversiegroei van 11,4% en een statistische significantie van 92,2% had groep 3 het meest succesvolle aanbevelingsalgoritme: “Bezoekers die gerelateerde producten boven vergelijkbare producten te zien kregen”. Daarnaast leidde deze toepassing tot een hogere gemiddelde bestelwaarde waardoor de voorspelde resultaten werden weggevaagd met 31,7% meer omzet.
De efficiëntie-analyse van Retail Rocket liet Vanastenbabysuperstore.nl zien dat het aanbevelen van zowel vergelijkbare als gerelateerde producten op hun productpagina’s het bedrijf zou helpen groeien. Vanastenbabysuperstore.nl maakt inmiddels dankbaar gebruik en profiteert van het algoritme in hun online winkel en zullen de komende maanden en jaren de unieke voordelen blijven zien.
Reactie van Van Asten BabySuperstore:
Retail Rocket heeft ons geholpen om onze webshop persoonlijker en ons assortiment relevanter te maken voor alle klanten. De gepersonaliseerde content draagt bij aan een shopervaring waarbij aandacht voor de consument centraal staat. Bovendien bewees Retail Rocket middels een A/B-test dat gepersonaliseerde productaanbevelingen op de productpagina bijdragen aan een beter conversiepercentage en een hogere bestelwaarde.
Pim Brackenie, Operationeel manager bij Vanastenbabysuperstore
Vragen?
Heeft u vragen over deze case? Neem dan contact met ons op.