SP Digital verhoogt de conversie met 12% aan de hand van productaanbevelingen
Over SP Digital
SP Digital is een computerbedrijf, opgericht in Santiago de Chile, in 2006. Wat werd geboren als een klein familiebedrijf, is in de loop van de tijd uitgegroeid tot een maatstaf voor e-commerce in Chili.
De online winkel biedt een uitgebreide catalogus van categorieën computerproducten en het ontvangt meer dan 700.000 bezoeken per maand, volgens SimilarWeb. Ze zijn voortdurend op zoek naar manieren om te innoveren en de unieke klantervaring te bevredigen en vanwege dit feit hebben ze een enorme merkentrouw.
De uitdaging
SP Digital was op zoek naar een oplossing om een sterk gedifferentieerde ervaring te creëren, een betere klanttevredenheid te bieden en de online verkoop te vergroten. Tegelijkertijd waren ze op zoek naar een effectief en gemakkelijk te implementeren hulpmiddel, zonder de constante behoefte aan IT-ondersteuning. Hiervoor hebben ze samengewerkt met Retail Rocket om een gepersonaliseerde online winkelervaring op te zetten.
De oplossing
Het Retail Rocket-platform analyseert het gedrag van online gebruikers en past de website in realtime aan, zodat elke gebruiker zijn eigen versie van de online winkel krijgt, met de nadruk op de producten die eerder zullen kopen, afhankelijk van hun voorkeuren en aankoopgeschiedenis. Het platform biedt meer dan 20 aanpassings scenario’s voor elke stap van het traject van de klant.
In deze casestudy analyseren we de resultaten die zijn verkregen door toevoeging van de gepersonaliseerde productaanbevelingen van Retail Rocket op de startpagina en winkelwagen pagina op Spdigital.cl. online winkel.
Efficiëntieanalyse proces
Er is een A / B-test uitgevoerd om de efficiëntie van de product aanbevelings instrument Retail Rocket te bepalen bij het verhogen van de conversieratio op verschillende pagina’s van de website.
Het doel van de test was om statistisch significant verschil in de conversieratio tussen de bezoekers segmenten te identificeren.
Personalisatie van de startpagina
De efficiëntieanalyse van de gepersonaliseerde productaanbevelingen werd uitgevoerd door alle gebruikers van de Spdigital.cl-startpagina willekeurig in drie segmenten in realtime te splitsen:
Het eerste bezoekerssegment kreeg persoonlijke aanbevelingen, gebaseerd op de browsegeschiedenis:
2. Het tweede bezoekerssegment: populairste producten uit categorieën waarin bezoekers momenteel zijn geïnteresseerd.
3. The third visitor segment was the Control group, no recommendations were shown.
Resultaten op de startpagina
Volgens de gegevens van de A / B-test, het gebruik van de mechanica «Meest populaire producten uit categorieën die bezoekers momenteel geïnteresseerd zijn» in het aanbevelings blok op de startpagina van de online winkel Spdigital.cl verhoogt de conversie van de doelgroep bezoekers van 3,2%.
Personalisatie van de winkelwagen
De effectiviteitsanalyse van de productaanbevelingen werd ook uitgevoerd met behulp van de A / B-testmethode. Alle gebruikers van de winkelwagenpagina van Spdigital.cl werden in realtime willekeurig verdeeld in vijf segmenten:
1. Het eerste gebruikerssegment toonde: Accessoires
2. Het tweede bezoekers segment liet zien: Gerelateerde producten, gepersonaliseerd op basis van de interesses van bezoekers van producten (prijzen, merken, enz.)
3. Het derde bezoekers segment vertoonde gerelateerde producten uit categorieën die verschillen van de categorie van het huidige product, gepersonaliseerd op basis van de interesses van de bezoekers tot de eigenschappen van de producten.
4. The fourth visitor segment showed related products based on associative connections, personalized based on visitor’s interests to products’ properties (prices, brands etc.)
5. The fifth visitor segment showed accessories, personalized based on visitor’s interests to products’ properties.
Het doel van het experiment was om statistisch significant verschil in de conversieratio tussen de bezoekers segmenten te identificeren.
Resultaten op de winkelwagen pagina
Volgens de gegevens van de A / B-test blokkeert het gebruik van de aanbevelingen “Gerelateerde producten, gepersonaliseerd op basis van interesses van bezoekers aan producten” (prijzen, merken, enz.) » Op de winkelwagen pagina van de online winkel Spdigital.cl verhoogt de conversie met 12,1%.
Conclusie
Het is belangrijk om gebruikers te beïnvloeden met de juiste aanbeveling blokken op elke pagina van de online winkel om het effect ervan te maximaliseren.
Het aanpassen van onze website met behulp van A / B-testtools zal resulteren in een gepersonaliseerde winkelervaring voor elke gebruiker op basis van hun interesses. Dit zal ook resulteren in een verhoging van de effectiviteit van onze strategie.
Retail Rocket hielp Spdigital.cl om het meest efficiënte zelflerende algoritme te configureren op basis van big data-analyse in realtime, zonder de noodzaak van IT-middelen en zonder een lange implementatieperiode. Bij het toevoegen van productaanbevelingen toonden de
A / B-tests een conversieverhoging op de startpagina van 3,2% en 12,1% op de winkelwagen pagina.
Dankzij deze resultaten zullen SP Digital en Retail Rocket blijven samenwerken om de bruikbaarheid van hun online winkel te verbeteren en een unieke klantervaring te bereiken.
Opmerkingen van SP Digital
“We zijn erg blij met Retail Rocket. Vanaf de eerste vergadering wisten we dat ze goed waren in wat ze deden, wat de verkoop van uw e-commerce verbetert door middel van automatische aanbevelingen. Ze zijn transparant, professioneel en super toegankelijk. Als we wijzigingen moeten aanbrengen, zijn deze altijd beschikbaar en willen we graag verder gaan. Niettemin kijken ze er altijd naar uit om uw verkopen te verbeteren door middel van aanvullende methoden, zoals verbeterde e-mailmarketing en A / B-testen. En alsof dat nog niet genoeg is, is de prijs meer dan rechtvaardig, absoluut de moeite waard.
“Felipe Monroy S., hoofd van Development of Digital SP