Triggerd e-mails voor online woonwinkel HOFF
De tijd die nodig is om over te gaan tot aankoop is bij meubels vrij lang – tussen 5 tot 11 dagen na de eerste websitebezoek tot aankoop. Dat is de reden waarom het echt belangrijk is om de aandacht van de toekomstige klant vast te houden en hen te begeleiden in de richting van de aankoop, anders kunnen ze uiteindelijk op een andere website tot koop overgaan.
E-mail retargeting (trigger based e-mails) kan dit bewerkstelligen met behulp van een reeks effectieve geautomatiseerde e-mailcampagnes met gepersonaliseerde inhoud. Allemaal real time en op basis van het gedrag van elke bezoeker op de website.
Het Hoff onlinemarketingteam (één van de grootste woon-en huishoudelijke omni-channel retailers van Rusland) en het team van Retail Rocket specialisten (multichannel personalisatie platform) zijn gestart met een trigger based e-mails.
TRIGGERED EMAILS SCENARIO’S
In het begin zijn we begonnen met de volgende triggered e-mailcampagnes:
- “Bekeken producten retargeting (abandoned visit/browse)” – wanneer een bezoeker niets heeft toegevoegd aan de winkelwagen en de site verlaat, krijgt hij/zij een reminder e-mail met de producten die hij/zij heeft bekeken. Dat is erg handig, omdat ze de volgende keer niet hoeven te zoeken naar de producten wanneer ze de website weer bezoeken.
- “Abandoned cart” – zeker een van ‘s werelds meest populaire triggers! Als uw klant iets in winkelwagen heeft toegevoegd, maar niet tot daadwerkelijke aankoop is overgegaan, zal hij/zij een herinnering krijgen van de producten in de winkelwagen.
- “Post-transactie e-mails” – wanneer een bezoeker een aankoop heeft gedaan, ontvangt hij/zij een bevestigingse-mail met aanverwante productaanbevelingen, gebaseerd op de aankopen.
- “Next Best Buy aanbod” – Door gebruikmaking van voorspellende aankoop technologie, kan Retail Rocket producten aanbieden die naar alle waarschijnlijkheid erna worden gekocht. Deze campagne liet de hoogste conversie zien voor Hoff – bijna 7%.
- Follow-up e-mails. Als er geen reactie is op de trigger based e-mail, zal Retail Rocket een follow-up e-mail sturen. Deze is voorzien van een korting bon, persoonlijke productaanbevelingen of een speciale aanbieding.
ALGEMENE SCHEMA VAN TRIGGERED E-MAILSCENARIO’S
WAAROM HEB JE EEN OPEENVOLGING VAN FOLLOW-UP E-MAILS NODIG?
Een opeenvolging van follow-up e-mails verhoogt de efficiëntie van de geautomatiseerde e-mailcampagnes, omdat elke e-mail de potentiele klant op verschillende manieren motiveert om tot aankoop over te gaan.
Bijvoorbeeld, Hoff maakt gebruik van een opeenvolging van 3 abandoned cart e-mails. De eerste e-mail was een eenvoudige herinnering gericht aan personen die werden onderbroken bij de check-out. Het had een conversie van 8%. De tweede e-mail bevatte USP’s van Hoff en waren gericht aan personen die nog twijfelden of nog niet bekend genoeg zijn met Hoff. Deze tweede e-mail converteerde met 4,5%. In de derde e-mail stond een speciale aanbieding, deze werkt voor degenen die twijfelen vanwege de prijs. Conversie 6%.
Abandoned cart recovery | Emails verzonden (aandeel in opeenvolging) | Conversie ratio | Order (aandeel in opeenvolging) |
---|---|---|---|
Eerste email | 69.5% | 8% | 88.4% |
Tweede email | 25.2% | 4.5% | 9.4% |
Derde email (reminder) | 5.3% | 6% | 2.2% |
Andere campagnes (abandoned browse, next best buy aanbod, etc.) in dit project hadden vergelijkbare cijfers. Geautomatiseerde-trigger-based e-mailcampagnes genereerden 12% van alle orders.
E-mail Content Personalisatie
Trigger based e-mails hebben breed scala aan personalisatie opties:
- De e-mails kunnen informatie over producten/merken/categorieën (en andere productkenmerken) bevatten waar de gebruiker interesse in heeft getoond.
- Berichten kunnen gepersonaliseerde productaanbevelingen bevatten.
- Elk element in het bericht kan worden afgestemd op de gebruiker eigenschappen.
Deze voordelen werden gebruikt bij Hoff voor personalisatie doeleinden. Zo heeft Hoff een keten van fysieke winkels in Rusland, en we gebruikten de gegevens van de locatie van de gebruiker om de campagnes te personaliseren. Alle e-mails had ook gepersonaliseerde aanbevelingen van soortgelijke en aanverwante producten. Dit leidde tot algemene verbetering van de efficiency.