Website Personalisatie bij Toolmax.nl: 13,75% conversiestijging
ToolMax is een bedrijf dat in 2005 is opgericht en zich gespecialiseerd heeft in de levering van elektrisch gereedschap via Internet. Door de jaren heen is ToolMax sterk gegroeid en heeft een online aanbod van meer dan 65.000 producten.
Met zo’n groot aanbod is een perfecte online winkelervaring met een relevant productaanbod enorm belangrijk. Dit is de reden waarom Toolmax is gestart met het personaliseren van hun website met behulp van Retail Rocket.
Retail Rocket analyseert het gedrag van iedere websitebezoeker en realtime productaanbevelingen doet die aansluit bij het interesseprofiel. Slimme productaanbeveling blokken helpen bezoekers navigeren door de site en de producten te vinden waar ze naar op zoek zijn. Met als resultaat dat bezoekers minder tijd nodig hebben om de producten te vinden waar ze naar op zoek zijn en meer kopen per order.
Het platform van Retail Rocket is zeer eenvoudig te implementeren, sterker nog, bij Toolmax heeft de implementatie slechts enkele dagen geduurd voordat alles up-and-running was!
Om de klanten online nog beter te kunnen helpen is Toolmax met behulp van Retail Rocket gestart met het personaliseren van de belangrijke pagina’s op de website. Naast het personaliseren van de website wordt er ook gebruik gemaakt van gepersonaliseerde trigger e-mails. Dit heeft naast een betere customer experience geresulteerd in een aanzienlijke stijging van de verkopen gezien de A/B test die is uitgevoerd.
Na de implementatie is er een efficiëntie analyse gedaan met behulp van een A/B test: alle bezoekers van Toolmax.nl werden real time willekeurig verdeeld in twee groepen. Alleen een groep werden real-time gepersonaliseerde productaanbevelingen van Retail Rocket getoond. Het doel van het experiment was om het statistisch significante verschil in de conversiepercentage tussen de groepen te identificeren.
De Retail Rocket product aanbevelingen zijn geplaatst op de volgende pagina’s:
Homepage
De Homepage is voor iedere web-shop het beginpunt voor loyale klanten en bezoekers – ze komen direct op de website (omdat ze de URL invoeren of hebben het in hun bookmarks) of zoeken op de winkelnaam in een zoekmachine. Dit betekent dat er hoogstwaarschijnlijk al interactie historie beschikbaar is wat gebruikt kan worden voor personalisatie.
Het platvorm van Retail Rocket doet real time analyses op het gedrag van alle bezoekers en past de website aan op de individuele bezoeker op basis zijn/haar browse en aankoop geschiedenis. Hier zie je hoe het eruit ziet bij Toolmax.nl:
Niet gepersonaliseerde versie van de homepage | Gepersonaliseerde versie van de homepage voor een bezoeker die interesse heeft getoond in een Hitachi DS18DJL Accu Boor – Schroefmachine |
Categorie pagina
De Categoriepagina fungeert als de belangrijkste navigatiepunt voor een van de belangrijkste customer journey stappen – het maken van een aankoopbeslissing. Bezoekers die nog niet helemaal weten wat ze willen, komen meerdere malen terug. Het is daarom niet verwonderlijk dat deze pagina minstens één keer in meer dan 85% van de website bezoeken wordt bezocht.
Retail Rocket identificeert de belangrijkste producteigenschappen die de bezoeker gebruikt voor zijn product zoektocht en biedt real-time gepersonaliseerde product aanbevelingen. Voorbeeld:
Niet gepersonaliseerde categorie pagina | Gepersonaliseerde categoriepagina voor een bezoeker die recent interesse heeft getoond in Metabo UHE 2660-2 Quick SET Combihamer |
Product pagina
Het echte verkoop werk begint volgens velen op de productpagina’s. Hier oriënteren de klanten zich op een product en wordt de beslissing gemaakt om een product wel of niet aan te schaffen.
Gerelateerde producten ( «andere klanten kochten ook», «u vindt vast ook leuk»)
Gerelateerde producten die de bezoeker kan toevoegen op basis van zijn huidige winkelwagen inhoud. Dit is een geweldig hulpmiddel om de gemiddelde orderwaarde te stimuleren. |
Vergelijkbare producten ( «klanten die dit hebben bekeken, bekeken ook», «klanten die dit hebben gekocht bekeken»)
Vergelijkbare producten die een bezoeker op dat moment aan het bekijken is. Vergelijkbare producten zijn gebaseerd op producteigenschappen (prijs, merk, categorie, tekstuele beschrijving, enz.) En bezoekersgedrag (wat bekeken ze ook, wat kochten ze uiteindelijk, etc.). Het helpt uw klanten om de producten te vinden die ze nodig hebben. |
Winkelwagen
Zoals eerdergenoemd; velen denken dat de definitieve aankoopbeslissing wordt genomen op de productpagina van een webwinkel, dit lijkt logisch omdat de winkelwagen knop zich vaak ook op de pagina bevindt. Andere beweren echter dat bezoekers de aankoopbeslissing pas nemen als alle producten al in de winkelwagen zijn geplaatst, omdat veel bezoekers zich eerst oriënteren en prijzen vergelijken door te kijken naar de totaalprijs van een bestelling.
Winkelwagen personalisatie
Gerelateerde producten die de bezoeker kan toevoegen op basis van zijn huidige winkelwagen inhoud. Dit is een geweldig hulpmiddel om de gemiddelde orderwaarde te stimuleren |
Interne zoekresultaten pagina
Bezoekers die gebruik maken van de zoekfunctie om een product te vinden zijn vaak koopgerichte bezoekers en converteren enkele malen hoger dan je andere bezoekers. Belangrijk is dus om deze bezoekers te voorzien met een perfecte zoekfunctionaliteit.
Aanbevelingen op basis van zoekopdrachten
Producten, die relevant zijn aan de ingevoerde zoekopdrachten in de interne zoekfunctie, op basis van de interesse van andere bezoekers met vergelijkbare zoekopdrachten. Het is een geweldige basis voor tekst gebaseerde onsite zoek functie. |
Resultaten
De A/B test toonde aan dat de website met Retail Rocket personalisatie een verhoging van de conversie liet zien van 13,75% met een statistische significantie van 92,2%.
Naast conversiestijging heeft dit ook directe invloed op de groei van de klantdatabase wat uiteindelijk weer resulteert in vervolgaankopen in de toekomst.