Nieuw aanbevelings algoritme op basis van neural networking toont tot 23% meer relevante producten
We hebben een zoekalgoritme ontwikkeld op basis van neurale netwerken. In vergelijking met ons vorige algoritme toont het nieuwe algoritme tot 23% vaker relevante producten en voorspelt het tot 14% nauwkeuriger het volgende product waarmee een gebruiker zal interacteren. We vertellen je over de andere voordelen in het artikel.
Belangrijkste voordelen van het nieuwe algoritme
Werkt beter bij nieuwe of zeldzame zoektermen
Een gebruiker zoekt naar “klimrek met spiegel”. Het neurale netwerk “begrijpt” de betekenis van de zoekopdracht en combineert deze met andere zinnen: “klimrek”, “kaptafel met spiegel”, “kaptafel”, “tafel met spiegel”. Zo bouwt het algoritme de meest relevante aanbevelingen op voor een zeldzame zoekopdracht.
Voor populaire zoekopdrachten geeft het nauwkeurigere aanbevelingen
Een gebruiker zoekt naar “laptop voor grafisch ontwerp”. In plaats van een lijst met alle beschikbare laptops te tonen, zal het nieuwe algoritme de zoekopdracht uit elkaar halen. Het zal het specifieke type laptop begrijpen dat nodig is en opties suggereren met een hoge prestatie en een kwalitatief scherm.
Een algoritme dat geen neurale netwerken gebruikt, zou laptops tonen die mensen waarschijnlijk het vaakst zouden kopen voor een bepaalde zoekopdracht. Het nieuwe algoritme suggereert modellen die beter voldoen aan de specifieke behoefte.
Vermindert de afhankelijkheid van aanbevelingen van de populariteit van het product.
In veel online winkels toonde het oude algoritme te vaak superpopulaire producten, soms ten koste van meer relevante opties. Deze benadering leidde tot een daling van de conversiepercentages. Het nieuwe algoritme suggereert producten die beter overeenkomen met de intentie van de koper.
De afhankelijkheid van aanbevelingen van de populariteit van het product wordt ook wel het “bananenprobleem” genoemd. Bananen zijn een van de meest populaire items in supermarkten en hebben een sterke invloed op bijna alle aanbevelingsblokken. Zelfs als iemand op zoek is naar gehakt vlees, is de kans groot dat hij deze populaire vrucht in de aanbevelingen ziet. Het nieuwe algoritme weet hoe dit probleem op te lossen en verwijdert volledig irrelevante producten.
Hoe te verbinden
Neem contact op met uw persoonlijke manager, die u zal adviseren of het de moeite waard is om het nieuwe algoritme in uw geval te gebruiken. En als u neurale netwerken wilt gebruiken in uw werk, zal hij u helpen een proefperiode op te zetten.
Dien een verzoek in voor een demo om de mogelijkheden van het algoritme te zien.