Decathlon: 10,7% omzetstijging door gepersonaliseerde productaanbevelingen

193 Views

Decathlon is de toonaangevende leverancier van sportartikelen met meer dan 1.000 winkels over de hele wereld, van China tot Libanon en van India tot Brazilië. In 2013 opende Decathlon zijn online winkel in Nederland. Drie jaar later won hun hooggewaardeerde website de prijs ‘Beste online sportwinkel’.

Het assortiment van Decathlon omvat 75 sporten en vele duizenden items. Bezoekers kunnen het misschien moeilijk vinden om door zo’n grote online winkel te navigeren. Daarom realiseerde Decathlon.nl zich dat door het traject van de klant te vereenvoudigen, dit het aantal bestellingen en inkomsten zou kunnen verhogen. Ze schakelden de expertise van Retail Rocket in om de winkelervaring van hun bezoekers te optimaliseren.

In deze casestudy bekijken we hoe we de conversie kunnen verhogen met 5,2%, de gemiddelde bestelwaarde met 5,2% en de omzet met 10,7% na het toevoegen van gepersonaliseerde productaanbevelingen aan de productpagina van Decathlon.nl.

Gepersonaliseerde aanbevelingen van Retail Rocket op de productpagina

Retail Rocket biedt meer dan 20 zelflerende mechanismen om de winkelervaring te personaliseren. Met behulp van geavanceerde technologie kunnen de behoeften en interesses van bezoekers worden vastgesteld door hun gedrag in realtime te analyseren. Op het juiste moment een gepersonaliseerd productaanbod waarvan de bezoeker waarschijnlijk de belangrijkste prestatie-indicatoren zal zijn.

Verschillende algoritmen werden geïmplementeerd op de productpagina’s van Decathlon.nl. Deze werden vervolgens vergeleken in een A / B-test om eventuele statistisch significante wijzigingen in de conversieratio te ontdekken en ook om te bepalen welk mechanisme het beste zou werken voor de online winkel. Om dit te kunnen doen, zijn alle gebruikers van Decathlon.nl willekeurig verdeeld in vijf groepen:

1 – Vergelijkbare producten, de producten die het meest lijken op de producten waarnaar een bezoeker momenteel kijkt. De overeenkomst is gebaseerd op producteigenschappen (prijs, merk, categorie, tekstbeschrijving, enz.) En ander gedrag van klanten (wat zij ook hebben bekeken, wat ze uiteindelijk zijn gaan kopen, enz.).

2 – Gerelateerde producten, die complementaire producten zijn op basis van het profiel van de bezoeker en de inhoud van de winkelwagen.

3 –Twee blokken, met vergelijkbare producten boven weergegeven en gerelateerde producten hieronder. 

4 – Twee blokken, met gerelateerde producten boven weergegeven en vergelijkbare producten onder. 

5 – Controle groep, die geen gepersonaliseerde aanbevelingen op de productpagina heeft gekregen.

De aanbevelingsblokken werden gedurende 18 dagen op alle productpagina’s van Decathlon weergegeven en getest, voor meer dan 120.000 unieke bezoekers.

Retail Rocket achieved 10.7% revenue increase at Decathlon.nl

De A / B-test toonde de volgende resultaten:

Conversie

Gemiddelde bestelwaarde

Omzet

Verandering in de prestaties van “Twee blokken: gerelateerde producten en vergelijkbare producten” versus “Controlegroep”

      +5.2%

+5.2%

+10.7%

Alle geteste algoritmen hadden een positief effect op de gegenereerde inkomsten van Decathlon.nl in vergelijking met de controlegroep. De meest effectieve was de combinatie van twee blokken met gerelateerde en vergelijkbare producten. Dit mechanisme verhoogde de conversie met 5,2%, met een statistische significantie van 94,4%. Het leidde ook tot een toename van de gemiddelde bestelwaarde met 5,2%. Het cumulatieve resultaat van deze stijgingen verhoogde de inkomsten met 10,7%.

De implementatie van deze algoritmen is niet-arbeidsintensief en vereist zeer weinig tijd, maar het resulteert in een aanzienlijke conversieverhoging. Vanwege de positieve resultaten zullen Decathlon en Retail Rocket samenwerken om de bruikbaarheid van hun online winkel te verbeteren en nieuwe hoogten te bereiken.

Opmerkingen van Decathlon:

“Retail Rocket helpt ons echt door sport gebruikers de meest relevante sportartikelen voor hun sport te vinden, wat bijdraagt ​​aan ons doel: sport toegankelijk maken voor velen. Dit was een ontbrekend stukje in de puzzel- en klantreis van onze gebruikers. De eerste resultaten bleken veelbelovend en de implementatie was eenvoudig. Retail Rocket is een team dat altijd beschikbaar is om ons te helpen en eventuele problemen aan te pakken. Hun ondersteuning is geweldig en het is nooit een probleem om ons te bezoeken wanneer wij een fysieke afspraak willen. Na verschillende A / B-testen heeft Retail Rocket aangetoond dat zijn tool echt helpt om onze resultaten te verbeteren. “

Martijn Sprangers, Marketing

Vragen?
Heeft u vragen? Neem contact met ons op.

WEBSITE PERSONALISATIE EN TRIGGERED E-MAILS ZIJN NU VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK!

DEMO AANVRAGEN