Use Case: Hoe behaalde Las Tijeras Mágicasje 19% omzetstijging met behulp van Retail Rocket
LAS TIJERAS MÁGICAS is een webshop voor brei-, naai- en haakbenodigdheden. De webshop heeft een grote diversiteit aan producten.
Het bedrijf, een van de grootsten in haar sector in Spanje, heeft fantastische resultaten behaald door een goede online strategie. Door de groeiende concurrentie was het merk genoodzaakt contact op te nemen met Retail Rocket, om de concurrent een stap voor te blijven en de webshop te personaliseren. Het belangrijkste doel van deze strategie is het opbouwen van customer loyalty en zo continue groei realiseren.
Las Tijeras Mágicas’ doelen
Het behouden van een bestaande klant is veel winstgevender en bovendien veel eenvoudiger, dan het werven van een nieuwe klant. Dat is dan ook de reden dat de retailer ons team benaderde met zeer duidelijke doelen: meer business genereren uit bestaande klanten en het verbeteren van online sales.
Om customer loyalty te creëren is het van belang een klant tevreden te houden. Maar het succes van een webshop is niet alleen gebaseerd op de tevredenheid van haar klanten. De relatie die een webshop met de klant opbouwt is wellicht nog veel belangrijker. Omdat geen twee klanten hetzelfde zijn en hun interesses ook niet, is het creëren van unieke ervaring de sleutel om te bieden wat elke gebruiker zoekt.
Case study over de impact van gepersonaliseerde aanbevelingen op de website en in trigger based e-mails.
De technologie van Retail Rocket, gebaseerd op self-learning algoritmes, analyseert het gedrag van een bezoeker in real-time. Het past de content aan zodat iedere bezoeker ziet waar hij of zij naar zoekt en zo een compleet gepersonaliseerde shopping experience krijgt.
Om dit te bereiken zijn er recommendation blocks op de volgende pagina’s geïmplementeerd:
- Home page
- Category page
- Product page
- Cart page
- Exit intent bar
Onderstaand vind je de resultaten van de recommendation blocks.
Personalisatie van de Home page
De customer journey begint op de homepage. Hier beslist een bezoeker in een oogwenk op de website te blijven, of de website juist te verlaten. Aangezien deze eerste indruk belangrijk is, is dit ook de stage waar het werk van Retail Rocket begint. Volgens het model van Philip Kotler bestaat een aankoopproces uit vijf levels. De eerste stap is de homepage, hier begint de zoektocht van een bezoeker naar het vinden van een product.
Wanneer een bezoeker voor het eerst op de website komt, wordt een blok met “Bestsellers” getoond, gebaseerd op producten die voorgaande bezoekers gezocht en bekeken hebben. Zodra er informatie over een bezoeker bekend is, worden de recommendations in realtime gepersonaliseerd.
Recommendations op de Categorypage
Op deze pagina worden de meest populaire producten in de categorie getoond, evenals de producten die waarschijnlijk door de bezoeker gezocht worden. Deze producten worden in realtime vernieuwd, op basis van het gedrag van een bezoeker. Het doel hiervan is wederom het voorkomen dat een bezoeker de webshop verlaat en hen in plaats daarvan door te laten gaan naar de volgende stap in het aankoopproces.
Recommendations op de Product page
Op het moment dat een bezoeker een productpagina bereikt, weten we veel meer gedetailleerde gedragsinformatie. Dit maakt het mogelijk om de aanbevelingen naar een hoger niveau te tillen, op basis van producten die eerder bekeken zijn. In deze stap van het aankoopproces is het van groot belang dat de bezoeker het gezochte product ook daadwerkelijk vindt. Dit is de reden dat er vergelijkbare producten getoond worden. De evaluatie van verschillende alternatieven zal er dus toe leiden dat een gebruiker een aankoopbeslissing neemt.
Recommendations op de Cartpage
Als de gebruiker dit stadium bereikt heeft, is het doel voor de webshop het voltooien van de order en het verhogen van het aantal producten per transactie. Om deze reden worden gerelateerde recommendations getoond op de checkout page.
Smart-form in exit-intent bar
Wanneer een niet-geregistreerde gebruiker ten minste één product heeft bekeken en de webshop probeert te verlaten, wordt een slim formulier weergeven in de koptekst. Deze “exit-intent bar” toont de bekeken producten en een CTA-knop. Deze call to action wordt gebruikt om het e-mailadres van de gebruiker op te halen en persoonlijke aanbevelingen via e-mailmarketing te blijven sturen om retentie te verhogen.
Automated trigger-based emails
Naast de hierboven genoemde recommendation blocks op de website, heeft het Retail Rocket team gepersonaliseerde e-mailmarketing acties uitgevoerd om de conversieratio van de webshop te verhogen. Hieronder ziet u een email template die is verzonden naar een gebruiker die een shopping cart verlaten heeft:
Resultaat
Impact van de recommendations per blok
Volgens de behaalde resultaten neemt het effect van de recommendations toe vlak voor de definitieve aankoopbeslissing. In dit stadium staat de gebruiker ervoor open om verschillende alternatieven te evalueren, vooral de meest populaire keuzes van dezelfde categorie.
Effect van recommendations in beeld
Effect van recommendations in personalized emails
Conclusie
- De implementatie van Retail Rocket heeft de omzet van de webshop verhoogd met 19%.
- Het gebruik van aanbevelingen heeft de conversie met 70,5% verhoogd.
- Het gemiddeld aantal producten per order is gestegen met 20%.
- De gemiddelde orderwaarde, met het gebruik van personal recommendations, is 4,7% hoger on-site en 3,5% hoger in e-mail marketing.
Las Tijeras Mágicas testimonials
Dankzij Retail Rocket hebben we een significante order stijging gerealiseerd. Bovendien, met de implementatie van gepersonaliseerde product recommendations op het web en op trigger-based e-mails, kunnen we nu onze klanten een veel beter gepersonaliseerde ervaring bieden in onze online winkel.
Saul, e-commerce manager