Retail Rocket lanceert Sponsored Products: een nieuw personalisatie algoritme om de omzet van een multi-brand store te verbeteren
Deze AI tool boost alle KPI’s van zowel de merken als de marktplaatsen, door het creëren van een unieke shopping experience voor iedere consument.
Het brede assortiment van een multi-brand webshop of marktplaats, kan de bezoeker hinderen in de zoektocht en aankoopbeslissing. Dit heeft direct effect op de bounce-rate en time on site. Om dit te voorkomen is het stroomlijnen van het aankoopproces een van de grootste uitdagingen in de e-commerce sector, en tegelijk het creëren van een unieke shopping experience voor iedere unieke bezoeker. Dit is precies waar het nieuwe algoritme een essentiële rol speelt in de customer journey hyper-personalisatie.
Voor de ontwikkeling van dit algoritme, is het Retail Rocket team geïnspireerd door de grootste shop ter wereld: Amazon, en in het bijzonder de manier waarop zij omzet verhogen. Meer dan de helft van de omzet komt namelijk via gesponsorde promoties.
Sponsored Products is een manier om op een natuurlijke manier te promoten in de virtuele schappen van een webshop. Het is nu mogelijk om een samenwerking op te zetten tussen een merk en een marktplaats, waarbij een on-site campagne voor specifieke producten gedurende een bepaalde periode gepromoot wordt. Het doel is om de selectie producten van het merk zo zichtbaar mogelijk te maken in de webshop voor relevant publiek.
Het is geen simpele merk aanbeveling of advertentie, maar e-commerce personalisatie. Door het implementeren van aanbevelingsblokken, banners of een combinatie van beiden, bezetten de sponsored products een bevoorrechte positie in de webshop voor gebruikers die geïnteresseerd zijn in het kopen ervan. Met ons algoritme kunnen we deze doelgroep identificeren op basis van het gedrag van elke bezoeker in realtime.
Waarom zouden merken producten willen promoten in een webshop?
Volgens een report van IBM‘s U.S. Retail Index, heeft de Covid-19 pandemie de verschuiving naar e-commerce versterkt, voor naar verwachting de komende 5 jaar met 20% groei. Dankzij de continue groei van e-commerce vergroten merken ook hun aandeel in online verkopen door gebruik te maken van alle beschikbare tools.
Een gepersonaliseerde campagne met voordelen voor het merk, de webshop en de klant
Het Sponsored Products algoritme heeft directe voordelen voor zowel het merk en de webshop, als de bezoeker. Het feit dat de relevante producten aan de relevante doelgroep worden getoond op basis van realtime voorspellende analyses, vereenvoudigd het aankooptraject van de klant. Op deze manier vinden ze gemakkelijker wat ze zoeken, en als gevolg zullen de conversieratio en de omzet van het merk en de webshop toenemen.
Alle Sponsored Products campagnes bevatten een A/B test die de online winkel een gedetailleerd rapport zal opleveren om de effectiviteit van de campagne te bepalen. Hiermee slaan ze op hun beurt de gedragsgegevens van gebruikers op, hoogwaardige informatie voor het uitvoeren van een uitgebreide personalisatie over alle kanalen heen.
Retail Rocket-klanten zoals Lego en Procter & Gamble, hebben al buitengewoon succesvolle campagnes gevoerd met gesponsorde producten in webshops. De toename van belangrijke statistieken na de implementatie, toont de effectiviteit en hoge winstgevendheid.
De pilot om Lego te promoten in een online speelgoedwinkel heeft uitstekende resultaten opgeleverd. Vergeleken met een controlegroep die geen aanbevelingsblokken bij deze items kreeg, waren de effecten van het opnemen van Sponsored Products als volgd:
- 45% van de bezoekers was eerder geneigd LEGO-productpagina’s te bezoeken;
- De karren met minstens één LEGO product waren 69% hoger dan normaal;
- De bestellingen met minimaal één LEGO product zijn met 28% gestegen;
- In het advertentie segment werden 71% meer LEGO producten gekocht;
- De gemiddelde orderwaarde steeg met 44%.
Wil je ook het effect testen, neem dan contact op met Retail Rocket. Ons team zorgt voor alles: het ontwerpen van de campagne, altijd met respect voor het merkimago, tot directe samenwerking met de webshop voor de integratie.