Lacy Wear’s Trigger-mails voor Growth Hacking
Het Retail Rocket Growth Hacking-team richt zich dagelijks op het vergroten van de omzet van online winkels met A/B-tests, om de lay-outs van de e-mailmarketing voor onze klanten te verbeteren. In het artikel van vandaag delen we weer wat van onze kennis over iteratieve efficiëntieverbetering van e-mailmarketingcampagnes met behulp van de online winkel LacyWear als voorbeeld, beroemd om haar eigen kledinglijn, textiel en accessoires.
De vorige casestudy was gewijd aan het vergroten van de efficiëntie van e-mailmarketing voor de online winkel Technosila. Het artikel van vandaag over Growth Hacking e-mailmarketing, laat zien hoe Retail Rocket met succes de verschillende KPI’s heeft verbeterd door de e-mails van LacyWear te optimaliseren.
De evaluaties van de e-mails zijn uitgevoerd met behulp van A/B-tests. Alle ontvangers van de mailing werden in realtime willekeurig in twee segmenten verdeeld. Segment A ontving de huidige e-mailversie; segment B ontving een e-mail die is ontworpen om de alternatieve hypothese te testen. Het doel van de test was om het statistisch significante verschil in de conversieratio tussen de bezoekerssegmenten te identificeren en zo de meest winstgevende versie van de e-mailtemplate te bepalen.
Optimaliseren van de “E-mail herstel verlaten winkelwagen”
Abandoned Basket vormt ongeveer 70% van alle onvoltooide aankopen, dus het oplossen van het “verlaten winkelwagen“-probleem is een prioriteit voor online winkels. Het verzenden van een herinneringsmail naar de klant over hun ‘verlaten winkelmandje’, is een efficiënte conversiemethode voor gebruikers die het plaatsen van hun bestelling niet hebben voltooid.
Casestudy 1: Call-to-action lay-out op producten
Hypothese
- Een product in het winkelmandje presenteren met een call-to-action “Naar winkelmandje” maakt het waarschijnlijker dat een bezoeker een aankoop voltooit dan de call-to-action “Kopen”.
Call-to-action lay-out in verschillende segmenten:
Segment А (“Kopen”-knop) | Segment B (met een alternatief call-to-action element- “Naar winkelmandje”-knop) |
Resultaat
Het testen van hypotheses betrok 5.000 ontvangers en leverde de volgende resultaten op:
Verzonden | Conversie (%) | |
Groep A | 2,646 | 13.4 |
Groep B | 2,687 | 17.7 |
Δ | — | +32% |
Een alternatief call-to-action-element in de e-mailtemplate “Verlaten Winkelmand” heeft geleid tot een verhoging van 32% van de conversieratio. De statistische significantie van het testresultaat was 96,5%.
Casestudy 2: presentatie van artikelen als bestellijst
Hypothese
- De presentatie van de door de consument gekozen producten in een horizontale lay-out in de winkelmandjesweergave vergroot de kans dat de aankoop wordt voltooid.
Presentatie van de geselecteerde producten van de consument in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (met een alternatieve lay-out van artikelen in de weergave van het winkelmandje) |
Resultaat
Deze hypothese werd getest op meer dan 11.000 ontvangers en de volgende KPI’s werden verkregen:
Verzonden | CTR (%) | Conversie (%) | |
Groep A | 5,915 | 47.9 | 15.7 |
Groep B | 5,864 | 51.4 | 18.6 |
Δ | — | +7.3% | +18.5% |
Implementatie van alternatieve artikelen leidde tot 7,3% groei van de Click Through Rate en 18,5% verhoging van het conversiepercentage. De statistische significantie van het testresultaat was 98,3% en 95,2% respectievelijk.
Case Study 3: Aanvullende informatie en motiverende headers
Hypothese
Het gebruik van links voor informatie over de levering van de producten, betaalmethoden en het plaatsen van een bestelling, maakt dat gebruikers de website graag bezoeken en de bestelling voltooien.
Tekst lay-out in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B(Tekst met aanvullende informatie) |
- Als alternatief kan het toevoegen van deze links voor meer informatie in de voettekst van de e-mail, gebruikers ook verleiden om de website te bezoeken en de bestelling te voltooien.
Lay-out voettekst e-mail in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (beschikbare links naar informatiegedeelten in de e-mailvoettekst) |
- Een oproep voor kortingen en speciale prijzen in de koptekst en extra tekst, zal de gebruikers stimuleren om een geschikt item te selecteren.
Tekst lay-out voor Koptekst- en aanbevelingssectie in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (Tekst met aanvullende informatie) |
Resultaat
Het testen van de uitgebreide veranderingsimpact-hypothese op belangrijke e-mailcampagne-indicatoren betrok meer dan 5.000 ontvangers en leverde de volgende resultaten op:
Verzonden | Conversie (%) | |
Groep A | 3,049 | 12.2 |
Groep B | 2,910 | 16.5 |
Δ | — | +35% |
De synergie van de wijzigingen aan de e-mail template “Verlaten winkelwagen” heeft geleid tot een verhoging van 35% van de conversieratio. De statistische significantie van het testresultaat was 97,5%.
Casestudy 4: Motivatie om een bestelling af te ronden in de inleidende tekst
Hypothese
- Het gebruik van de inleidende tekst om het gevoel van urgentie te creëren dat men een goede deal misloopt, kan gebruikers ertoe aansporen een aankoopbeslissing te nemen. Rode tekst trekt extra aandacht van de gebruikers.
Tekst lay-out van inleiding in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (alternatief ontwerp van de inleidende tekst) |
Resultaat
Het testen van hypotheses betrok 11.000 ontvangers en leverde de volgende resultaten op:
Verzonden | Conversie (%) | |
Groep A | 5,686 | 13.6 |
Groep B | 5,971 | 16.4 |
Δ | — | +20.6% |
Alternatieve inleidende tekst met een kleuraccent in het template van de “Verlaten winkelwagen” resulteerde in een verhoging van 20,6% van de conversieratio. De statistische significantie van het testresultaat was 96%.
Casestudy 5: De optimale tijd voor het verzenden van e-mails
Hypothese
- Het verminderen van de verzend vertraging van de “Verlaten winkelwagen”-e-mail naar 15 minuten, heeft een positieve invloed op het openen van de e-mail. Andere belangrijke indicatoren worden niet beïnvloed.
E-mailvertraging in verschillende segmenten:
Oorspronkelijke e-mailvertraging (segment A): 30 minuten
Alternatieve e-mailvertraging (segment B): 15 minuten
Resultaat
Getest op meer dan 5.000 ontvangers en leverde de volgende resultaten op:
Verzonden | Openingsratio (%) | |
Groep A | 3,016 | 29.5 |
Groep B | 2,992 | 32.6 |
Δ | — | +10.5% |
Het verminderen van de verzendvertraging van de e-mail tot 15 minuten resulteerde in een verhoging van 10,5% van openingsratio, terwijl alle andere belangrijke indicatoren op hetzelfde niveau bleven (Afmeldingsverhouding, CTR, conversie en gemiddeld ontvangstaantal), wat een verplichte voorwaarde is voor het succes van dergelijke campagnes. De statistische significantie van het testresultaat was 99,4%.
Optimaliseren van e-mails met achtergelaten artikelen-Weergave
Wanneer gebruikers geen significante acties uitvoeren tijdens een bezoek (bijv. het toevoegen van een product aan het winkelmandje, het plaatsen van een bestelling, enz.), is het een goed moment voor gepersonaliseerde communicatie door e-mails te verzenden met producten die tijdens het bezoek zijn bekeken en aangepaste aanbevelingen van alternatieve producten die nog niet zijn bekeken. Deze e-mail verzamelt producten die interessant waren, zodat klanten er niet opnieuw naar hoeven te zoeken.
Casestudy 6: Product details, koptekst en call-to-action lay-out
Hypothese
- Het plaatsen van een tekstlink met een productnaam boven de afbeelding is een uitstekende call-to-action terwijl het onderstrepen van die link duidelijk aangeeft dat erop kan worden geklikt.
- De huidige call-to-action “Plaats een bestelling” genereert een negatieve psychologische barrière, uitgedrukt als verwachting van een “gedwongen” plaatsing van een bestelling. De alternatieve call-to-action “Kopen” kan dergelijke bezorgdheid neutraliseren door het vertrouwen te wekken dat keuze bij de koper ligt.
Uiterlijk van product details in verschillende segmenten:
Oorspronkelijke optie | Alternatieve kaartoptie |
- Erkennen dat artikelen die eerder werden bekeken niet waren waarnaar de gebruiker op zoek was, kan de aandacht van de gebruiker vestigen op productaanbevelingen in de e-mail.
Titels met aanbevelingen in verschillende segmenten:
“Onze aanbevelingen:” | “Niet precies wat je zoekt? Het volgende bevalt misschien wél:” |
Segment A (geen verandering) | Segment B (alternatieve koptekstoptie) |
- Het toevoegen van “Meer weergeven” als een tekstkoppeling naar de productcatalogus is een extra bron van gekwalificeerd verkeer naar de website.
Extern uiterlijk van een call-to-action-element “Meer weergeven” in segment B:
Resultaat
Uitgebreide-hypothesetoetsing met meer dan 40.000 ontvangers toonde de volgende uitkomsten:
Verzonden | Conversie (%) | |
Groep A | 20,405 | 2.37 |
Groep B | 19,847 | 3.2 |
Δ | — | +35% |
Implementatie van uitgebreide wijzigingen in de e-mailtemplate “Abandoned Browse” heeft geleid tot een verhoging van 35% van de conversieratio. De statistische significantie van het testresultaat was 95,1%.
Casestudy 7: Aangepaste e-mailaanhef
Hypothese
- Door een aanhef toe te voegen met een lijst met productcategorieën die door de bezoeker zijn bekeken, moedigt de gebruiker aan terug te keren naar de zoekopdracht naar geschikte artikelen.
Tekst lay-out van aanhef in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (tekst met aangepaste koppelingen) |
Resultaat
Het testen van hypotheses betrok 56.000 ontvangers en resulteerde in:
Verzonden | CTR (%) | CTO (%) | |
Groep A | 28,063 | 66.9 | 29.7 |
Groep B | 28,399 | 74.9 | 31.8 |
Δ | — | +11.9% | +7% |
Het toevoegen van een aangepaste begroetingstekst aan de e-mailtemplate “Abandoned view” heeft geleid tot 11,9% groei van de click-to-open fequentie-indicator en 7% groei van de click-through frequentie-indicator. De statistische significantie van het testresultaat was 100% en 99,8% respectievelijk.
Casestudy 8: lay-out voettekst e-mail
Hypothese
- Het toegenomen aantal speciale aanbiedingen vanwege de beperkte bannerbreedte en een nieuwe ontwerpoplossing voor hun huidige lay-out zet de gebruikerservaring in die is opgedaan tijdens de interactie met de website. Daarom vergroot dit de mate waarin de aandacht van de gebruiker wordt gevangen om extra doelverkeer naar de website te leiden.
- Call-to-action als een duidelijke grafische knop trekt de aandacht van de gebruiker, wat leidt tot een toename van het aantal “terugkerende” sitebezoekers die blijven zoeken naar geschikte producten.
Lay-out actieblok in verschillende segmenten:
Segment A (geen verandering) | Segment B (alternatief ontwerp van voettekst e-mail) |
Resultaat
Getest op meer dan 50.000 ontvangers en leverde de volgende resultaten op:
Verzonden | CTO (%) | CTR (%) | |
Groep A | 25,502 | 60.9 | 27.7 |
Groep B | 25,226 | 64.6 | 30.1 |
Δ | — | +6.1% | +8.7% |
Implementatie van de alternatieve voettekst-lay-outoptie leidde tot een toename van click-to-open frequentie- en click-through-frequentie-indicatoren met 6,07% en 8,66% respectievelijk. De statistische significantie van het testresultaat was 100% en 99,9%.
Julia Putsilo, marketingspecialist bij Lacy Wear
“We hebben veel bereikt tijdens het samenwerkingsjaar met Retail Rocket: we hebben trigger-mailings en geïntegreerde product-aanbevelingsblokken op de website gelanceerd en tientallen A//B-tests uitgevoerd. We zagen het effect al na de eerste week van implementatie. E-mails die op het juiste moment en met de juiste content zijn verzonden, hebben geweldige resultaten opgeleverd.
De volgende stap in onze samenwerking is de lancering van aangepaste massamailings. Momenteel worden ze in de testomgeving geïntroduceerd, maar ik weet zeker dat we blij zullen zijn met de resultaten.”